جشنواره فیلم فجرسینمای ایراننقدنقد و یادداشتهمه مطالب

درباره ” اتاق تاریک ” ساخته روح الله حجازی

 
سوژه فیلمِ اتاق تاریک جزو نادر ترین سوژه ها در سینمای ایران است. “کودک آزاری“. فیلم ایده داستانی جذاب دارد که در اجرا با پرداختی باسمه ای نابوده می شود. هاله مترجم روشنفکر داستان می خواهد خودکشی کند، فرهاد از بلندی و سگ می ترسد، فرهاد از هاله چندین سال کوچک تر است و  بارها روی این موضوع تأکید می شود، هاله و فرهاد انگار به هم شک دارند و شاید خیانت هم می کنند…… همه این ها چه ارتباطی به قصه اصلی دارد؟ چرا مدام از این موضوع به آن موضوع پرش می شود؟ چرا فرهاد در محیط بیرون از منزل با هاله رابطه رمانتیک و صمیمی دارد و این دو در خانه به هم لحظه به لحظه نیش و کنایه می زنند و حتی جدا از هم می خوابند؟
دو بازیگر اصلی فیلم ساعد سهلی و ساره بیات شیمی بدی با هم دارند و این نچسب بودن ارتباطی با اختلاف سنی آن ها که به خاطر آن چندین بار جر و بحث هم می شود ندارد.
در سکانس پایانی که قرار است گره گشایی شود، عدم هماهنگی تیم بازیگران و بازی تصنعی آن ها ته مانده تلاش حجازی برای جمع و جور کردن قصه فیلمش را الکن تر می کند. خب حالا همگی متوجه شده ایم به پسر بچه قصه تجاوز نشده است. خب که چی؟ یک ساعت و نیم تصویر دیده ایم که برسیم به عقده های کودکی فرهاد که این است دلیل ترسش از بلندی و سگ که در کودکی آسیب دیده؟
پایان‌بندی فیلم توهین به فهم و درک مخاطب جدی سینما است. اگر دست و بال فیلمساز برای وارد شدن به موضوع تابو وار آزار جنسی در سینمای ایران بسته نبود، آیا می شد به یک پایان بهتر و به یک فیلم درست تر رسید؟ و نه این پایان ساده انگارانه. ما در فیلم کودک آزاری می بینیم اما آزار جنسی که مخاطب تا انتهای فیلم تصور می کند نه و این می شود فریب دادن تماشاچی.
موسیقی پر از تعلیق کارن همایونفر در خدمت فضاسازی و حس و حال این تریلر روانکاوانه است و تماشاچی را لحظه به لحظه نگران‌تر می‌کند، دلهره ای که در مخاطب، ناخودآگاه این انتظار را شکل می دهد که با پایان بندی دیگر و بهتری شاهد تیتراژ خواهد بود.
 بازیگر خردسال فیلم از ساعد سهیلی و بقیه بهتر بازی می کند و یک سکانس کنار هم بودن زن و مرد قصه در حریم خصوصی شان که فکر شده بود.
اگر ضعف های فیلمنامه ای را کنار بگذاریم اما اتاق تاریک نشان از کارگردانی مسلط به صحنه پردازی و میزانسن دارد. همینطور فضا سازی وهمناک فیلم که به کمک فیلمبرداری و نورپردازی درست پیمان شادمان فر ساخته شده است.

نوشته : شیوا راد

به این مطلب امتیاز دهید

0%

امتیاز کاربران: 0.4 ( 1 رای)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بستن