تورج منصوری از زنده یاد جمشید الوندی میگوید
تورج منصوری با ابراز امیدواری از اینکه سینمای ایران قدر و منزلت پیشکسوتان خود را بیشتر بداند، گفت: جمشید الوندی سینماگری بود که از سربازی به ژنرالی رسید.
این فیلمبردار باسابقه سینما در پی درگذشت جمشید الوندی (فیلمبردار سینما) در گفتوگویی با ایسنا بیان کرد: جمشید الوندی چند سالی بود که خارج از کشور زندگی میکرد و حدود یک سال قبل به ایران آمد که از همان دوران بیماریاش پیشرفت کرد و با اینکه درمان را در ایران شروع کرده بود اما با توجه به پیشرفته بودن آن، روز گذشته ۱۵ دی ماه از دنیا رفت.
او افزود: رفتن او بسیار باعث تأسف است چون جزء فیلمبردارانی بود که بسیار بیسروصدا، آرام و دوستداشتنی کار خود را انجام میداد و کسی را نمیشناسم که از او بد بگوید.
منصوری با تأکید بر اینکه جمشید الوندی خیلی زود از میان ما رفت، گفت: او از سربازی به ژنرالی رسیده بود و تمام مراحل کار کردن را در یک گروه فیلمبرداری تجربه کرده بود. یعنی به آرامی مراحل را پشت سر گذاشته بود تا پشت دوربین باشد و فکر نمیکنم کسانی که در سینمای ایران سابقه بیش از ۱۰ سال فعالیت دارند جمشید الوندی را نشناسند.
این فیلمبردار سینما با تسلیت به خانواده الوندی گفت: باید به خانواده بزرگتر او یعنی سینما نیز تسلیت بگویم مخصوصا اینکه او کار دیگری جز سینما بلد نبود و در تمام این سالها همه فعالیت خود را در این حوزه گذاشته بود.
منصوری در پاسخ به اینکه چرا در سالهای گذشته جمشید الوندی کم کار شده بود و اثری با فیلمبرداری او ساخته نشده است، توضیح داد: بعد از آمدن سیستمهای دیجیتال به سینمای ایران خیلی از افراد قدیمیتر نظیر جمشید خدابیامرز نتوانستند خودشان را به موقع با سینما تطبیق دهند و کسانی هم که او را میشناختند و دوست داشتند با او کار کنند کم کار شده بودند. در این بین نسل جدیدی که روی کار آمد نیز شناختی از جمشید الوندی و شیوه کارش نداشت و همینها زمینه کم کاری او را فراهم کرد.
وی افزود: اگر الان به فیلم «شبهای روشن» یا همکاریهای او با علیرضا داودنژاد نگاه کنید کاملا یک بلوغ و پختگی را در کارهای جمشید الوندی میبینیم که میتوانست ذره ذره وارد دنیای دیجیتال شود و برای این کار فقط کافی بود قوانین نانوشتهای که در سینما حاکم است، بیشتر رعایت میشد و سایرین می توانستند در این قانون نانوشته تأثیر مثبت داشته باشند تا او هم در میان کسانی باشد که در سینما کار میکنند.
منصوری خاطرنشان کرد: شاید همین بخشی از بیمهریهاست که باعث میشود برخی آدمها قبل از اینکه باید، از میان ما بروند چون از بیتوجهی محیط و کج رفتاری روزگار دق میکنند. امیدوارم محیط سینما کمی با پیشکسوتان مهربانتر باشد و ما هم البته در انجمن فیلمبرداران تلاش میکنیم بیش از آنچه تاکنون توجه داشتیم قدر و شأن و منزلت این سینماگران را بدانیم.
از کارهای جمشید الوندی در کارنامه اش میتوان به : بت ( ایرج قادری ) ، تنگنا ( امیر نادری ) شام آخر ( شهیار قنبری ) کانی مانگا ( سیف الله داد ) شبهای روشن ( فرزاد موتمن ) اشاره کرد