اخبارسینمای جهاننقدنقد و یادداشتهمه مطالب

نقد و بررسی فیلم “بیگانه” ساخته مارتین کمپبل

یک جکی چان متفاوت

 

تقابل شرق و غرب

 

سایت تحلیلی خبری فیلمروز : فیلم ” بیگانه” تمام معادلات ذهنی ما را در مواجهه با فیلمی از جکی جان به هم میریزد .آخرین ساخته مارتین کمپبل (بعد از ساخت فیلم های اکشن جیمز باند ) یک آشنای زدایی کامل از جکی چان و تیپ اکشنهای رزمی او که همواره چاشنی طنز را هم با خود به همراه داشته ، محسوب می شود .شاید تصور کردن یک جکی چان درونگرا، کم حرف  و به دور از لبخندهای همیشگی که چندان رغبتی هم برای مبارزات تن به تن و رزمی از خود نشان نمی دهد برای علاقمندانش کمی دور از انتظار به نظر برسد ، اما مضمون انتقام که در همان دقایق اولیه با اتکا به انفجاری مهیب در فیلم جاری می شود سبب شده که تغییر تیپ این قهرمان سینمای اکشن، چندان هم آزار دهنده به نظر نرسد .

پوستر فیلم بیگانه با بازی جکی چان و پیرس برازنان

روابط سیاسی پیچیده میان انگلستان و ایرلند که بسیاری از وقایع فیلم و انگیزهای کاراکترها را تشکیل داده است به راحتی می تواند تماشاگر غیر آگاه را دچار سردرگمی نموده و ارتباطش  با شخصیت محوری ای چون “پیرس برازنان ” را دچار وقفه نماید.اما شاید بزرگترین ضربه را فیلمنامه و منطق روایی آن است که به فیلم وارد مینماید ، جایی که جکی چان طی یکسری بمب گذاریهای نه چندان هوشمندانه میکوشد با ایجاد رعب و وحشت ،  تروریستها و محل اختفای آنان را از زیر زبان هنسی( پیرس برازنان) بیرون بکشد .این در حالی است که فیلم در چندین و چند لحظه ما را بعنوان تماشاگر نسبت به بی اطلاع بودن هنسی از کل ماجرای بمب گذاری مطمئن کرده و این سوال را در ذهن ما بوجود می آورد که این کاراکتر انتقام جوی مصمم و خشن چرا راه حل هوشمندانه و عملی تری برای دست یابی به خود تروریستها انتخاب نکرده و همچون تیپ های مشابه اینگونه آثار ، مسیر موازی و جداگانه ای از پلیس را برای شناخت قاتلین فرزندش طی نمیکند ، تا در مسیری درست تر و هیجان انگیزتر قرار گیرد؟

واضح نبودن رابطه میان هنسی و همکارانش و درگیریها و حساسیتهایی که در لندن وجود دارد مانع از این می شود که  ما بعنوان تماشاگر  از شنیدن خبر خیانت یکی از همکارانش غافلگیر شویم و در این میان ماجرای جاسوس بودن معشوقه هنسی هم در همان ابتدای فیلم لو رفته و نکته تازه ای به درام اضافه نمیکند .

اما شاید بتوانیم مهارت مارتین کمپبل در کارگردانی را هنگام ورود جکی چان به خانه تروریستها و تعلیق پیش از آغاز صحنه کشتار در یابیم که با ریتم و تمپوی مناسب فضای خانه و  ترس و تردید تروریستها  از حضور یک تعمیرکار را به خوبی به مخاطب منتقل مینماید .شاید مشکل اصلی فیلم ، همان فیلمنامه ای باشد که میان درام سیاسی و یک اکشن حادثه ای سرگردان به نظر می سد.

فیلم ” بیگانه” ، با تکیه بر ملیت قهرمان فیلم ( یک شهروند چینی ساکن لندن) ، که بی اعتنا به دعواهای سیاسی  در قلب اروپا ، به  انتقام گیری شخصی  خود فکر میکند ، در تغییر جهتی  غافلگیر کننده ، آینده سیاسی هنسی را با پخش کردن فیلم رابطه او و معشوقه اش نابود میکند تا جنگجوی شرقی را در تقابلی تاثیر گذار با جنگجویان غربی قرار دهد .

 

نوشته : کمال پورکاوه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا