یادداشت سعید عقیقی درباره فیلم “معدنچی” ساخته هانا اسلاک
نقد فیلم "معدنچی"ساخته هانا اسلاک
سایت خبری تحلیل فیلمروز : معدنچی ساخته هانا اسلاک که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد ، شاید جزء معدود فیلمهای اکران شده در جشنواره بود که قریب به اتفاق منتقدان و علاقمندان را با اتکا به داستان و ساختار هوشمندانه اش وادار به واکنش مثبت نمود.فیلم روایتگر یک معدنچی میانسال است که بعد از جنگ بوسنی ، همراه خانواده اش به اسلووانی مهاجرت کرده و تحت شرایط دشوار اقتصادی و فشارهای مهاجرتی به شکل اتفاقی جسد هزاران نفر را در گودالی در اعماق معدنی متروک پیدا میکند.اجسادی که همپای با خاطرات نوجوانی معدنچی ، زندگی او را تحت تاثیر قرار میدهد .
سعید عقیقی ، در یادداشتی کوتاه که در بولتن روزانه جشنواره به چاپ رسیده است ، از ویژگیهای “معدنچی “می گوید :
رابطه تاریخی جنایت و پنهان کاری
یک غافلگیری آشکار از سینمای اسلوانی ، با یکی از قربانیان جنگ بوسنی در مرکز درام که ظاهرا پناهنده و بیگانه است ، اما در حقیقت به دلیل سابقه خانوادگی ( آلیا، خواهرش مرسده را در جنگ بوسنی از دست داده است ) و حرفه اش ( معدنچی ای که در جست و جوی منابع معدنی، کارش به نبش قبر و باز کردن مشت جنایتکاران می انجامد ) بخشی از فجایع سیستم فاسد پلیسی و قضایی را در خاموشی و بی خبری مطلق نسل تازه ( که هم برای اربابانش جاسوسی همکارانش را میکند و هم دلش به این خوش است که در مملکت او چنین اتفاقاتی نمی افتد ) در رسانه ها علنی میکند و بهایش را می پردازد و هم با تمرکز بر روی زندگی خانوادگی آلیا به عنوان پرولتری که به دلیل پرهیز از درگیر شدن در نبردی نابرابر با اربابان سرمایه دار و ترس از بی کاری و اخراج از کشور ، همواره در برابر هر بی عدالتی سر خم کرده ، مهم ترین رویداد زندگی او را به مساله ای جهانی و تعمیم پذیر تبدیل میکند .
فیلم به رغم لحن نومیدانه اش در نمایش سلطه و تبحر صاحبان قدرت در لاپوشانی جنایت،اثر نومیدکننده ای نیست. وقتی آلیا در انتهای فیلم نشانه های به جا مانده از جنایت را زیر درخت می کارد، به شکل تلویحی هم تعهد اخلاقی خود را بعنوان یک فرد نشان می دهد ( نشانه های جنایت را از عمق به سطح زمین می آورد ) و هم دسترسی نسل آینده را به نشانه اای حقیقی تاریخی آسان تر میکند . هر چند هیولاهای ترسناک همواره همه جا هستندو بر خلاف نظر سمیر ، با نگاه کردن به آنها به سبک فیلم های زامبی نمیتوان نابودشان کرد ، اما دو فصل درگیری با پلیس و احترام نرد غریبه به آلیا بابت افشاگری اش نشان می دهد که هیولاها در برابر کسانی که سر خم نمیکنند ، نفوذ ناپذیر نیستند .
نوشته : سعید عقیقی