اخبارسریال و تلویزیونسینمای جهاننقد و یادداشتهمه مطالب

درباره سریال ” مر از ایست تاون” با درخشش کیت وینسلت

سایت تحلیلی خبری فیلمروز: «مر از ایست‌تون» (Mare of Easttown)، یک مینی‌سریال هفت‌اپیزودی و در ژانر جنایی، درام و معمایی، به نویسندگی برد اینگلزبی و کارگردانی کراگ زوبل است؛ مجموعه‌ای که اکثر هنرپیشه‌های آن زنانی با سنین میانسالی یا بالاتر از آن هستند، اما شخصیتی مثل گای پیرس هم که ستاره مشهوری است و در بهترین فیلم‌های معمایی دو، سه دهه اخیر مثل محرمانه لس‌آنجلس یا ممنتو  بازی کرده، در آن حضور دارد. این مینی‌سریال برای اولین‌بار در تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۲۱ از شبکه HBO آمریکا پخش شد و در آن کیت وینسلت، در نقش ماری شیهان؛ کاراگاهی ساکن شهری کوچک در پنسیلوانیا ظاهر می‌شود. مر درحالی‌که با زندگی پر از مشکل خود دست‌وپنجه نرم می‌کند، باید یک پرونده قتل محلی را نیز حل کند. مر از ایست‌تون، نمایی از سمت تاریک یک جامعه کوچک است که از پوسته ظاهر عبور کرده و به تاثیر اتفاقات گذشته‌ بر زندگی خصوصی اشخاص می‌پردازد. درامی که یک زن را به‌عنوان قهرمان اصلی خودش درنظر گرفته و براساس کهن‌الگوی آرتمیس شخصیت ماری شیهان را شکل داده است.

کیت وینسلت ازجمله بازیگران زنی است که بابت بازی در فیلم‌های مستقل و درام‌های دوره‌ای و بیشتر برای به‌تصویر کشیدن نقش زنان آزاد و متکی به خود مشهور است. نزدیک‌ترین مثال شخصیت‌سازی وینسلت براساس کهن‌الگوی شیرزن، بازی او در نقش مری آنینگ در فیلم Ammonite محصول ۲۰۲۰ انگلستان است. کارگردانی این مینی‌سریال برعهده کریگ زوبل بوده و هر هفت قسمت توسط خود او کارگردانی شده و به اتمام رسیده است. از بازیگران آن می‌توان به ژان اسمارت، گای پیرس، جولیان نیکلسون، آنگوری رایس، دیوید دنمن، ایوان پیترز، سوسی بیکن و جان داگلاس تامپسون اشاره کرد. مر از ایست‌تون با کسب امتیاز ۸٫۵ از ۱۰ در سایت IMDb و با مجموع ۹۴ نقد در سایت Rotten Tomatoes و ۳۹ نقد در سایت Metacritic به‌ترتیب توانست امتیاز ۹۴ از ۱۰۰ و ۸۲ از ۱۰۰ را به‌دست آورد. باتوجه به امتیازات مردمی و نظر منتقدان جهانی، این مینی‌سریال نوعی تحسین جهانی را از آن خود کرد و جایگاه حقیقی خود را به‌دست آورد. وزنه اصلی این مجموعه روی دوش کیت‌ وینسلت و بازی فوق‌العاده کنترل‌شده اوست. وینسلت با صحبت به لهجه منطقه فیلادلفیا توانست یکی از قوی‌ترین بازی‌های خودش را به نمایش بگذارد و نظرات مثبتی را از منتقدان و بینندگان خود کسب کند.

کیت وینسلت در نمایی از سریال مر از ایست تاون

این مینی‌سریال با محتوای روانشناختی شناور در خط داستانی‌اش، توانسته کشش مضاعفی برای مخاطبان خود به‌خصوص زنان داشته باشد. پرداختن به قهرمان زن در مدیوم سینما و تلویزیون همیشه با یک‌سری حواشی همراه بوده،  اما در این مجموعه باتوجه به نوع محتوا و بررسی آسیب‌های روحی وارده به مر، جنبه‌ای تازه پیدا کرده است. مر، در کالبد کهن الگوی شیرزن، نقش زن مستقلی را بازی می‌کند که طلاق گرفته و حالا به‌عنوان یک کارآگاه مشغول به‌کار است؛ شغلی که پدرش در آن مشغول بوده و به‌نوعی ارثیه پدر محسوب می‌شود. داستانی که بُعد درام و جنایی آن پابه‌پای یکدیگر پیش می‌روند و مخاطب را معطل نمی‌گذارند. فمینیسم در لایه‌های پنهان و نهفته داستان زنده است، اما به‌صورت واضح در ذوق بیننده نمی‌زند. این مینی‌سریال نه به‌وسیله فرم و ساختار که بیشتر با کمک محتوا و خط داستانی در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند. مر با بازی کیت وینسلت یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او بوده که به‌سختی فراموش می‌شود.

این مینی‌سریال هفت‌قسمتی اثبات کرد که هنوز هم می‌شود یک فیلمنامه بکر و تازه نوشت که بدون هیچ اقتباسی از آثار گذشته، مخاطب را در انتهای هر قسمت تشنه نگه دارد. این مجموعه یکی از قوی‌ترین آثار در رده‌بندی جنایی است که پایان‌بندی غیرمنتظره‌ای را برای مخاطب ترتیب می‌دهد. در ادامه به سه شخصیتی که نقش تالیفی آنها در پدید آمدن سریال مر از ایست‌تون موثر بوده، پرداخته می‌شود. خالق اصلی این سریال، نویسنده آن یعنی برد اینگلزبی است و کارگردان آن هم به‌رغم اینکه در شکل‌گیری اولیه ایده نقش نداشت، به‌طور کامل توانست با این سیستم هماهنگ شود. شخصیت دیگری که به‌سختی می‌توان مجموعه را بدون او و با کس دیگری تصور کرد، کیت وینسلت، بازیگر نقش مر است که با خودش چیزهایی را به این اثر آورده و از این اثر چیزهایی برداشته و به کارنامه‌اش اضافه کرده که به‌نظر می‌رسد همراه او باقی خواهد ماند.

 

منبع: فزهیختگان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا