سریال و تلویزیونهمه مطالب

سقوط دردناک اسکافیلد، نقد فصل پنجم سریال فرار از زندان

 

یادداشتی درباره فصل پنجم سریال فرار از زندان

سقوط دردناک اسکافیلد

برای ما علاقمندان سینما ، که بخت آن را داشته ایم دوران طلایی تاریخ تلویزیون را با سریالهایی ناب و داستانهایی مهیج و شگفت انگیزهمچون لاست و ۲۴ از نزدیک تحربه کنیم ،هیچ خبری ، نمیتوانست به اندازه تولید فصل جدید فرار از زندان هیجان انگیزتر و خاطره سازتر باشد .سریالی که بسیاری از ما را با انبوهی از شخصیتهای به یاد ماندنی چون ، تی بگ ، سوکره ، جان آبروزی ، ماهون ، بلیک و …همراه کرد و نگرانی از سرنوشت و فرجام آنها را به جان ما انداخت .
مایکل اسکافیلد با آن هوش و نبوغ ذاتی اش که همواره با راه حلهای متفاوت، ناممکن را ممکن میساخت، خود را تبدیل به مهمترین شخصیت تلویزیونی سالهای اخیر کرده بود که مرگ ناگهانی ا‌ش در انتهای فصل چهارم ،آه از نهادعلاقمندانش در آورده بود . حالا و با خبر رستاخیز دوباره مایکل اسکافیلد و با این وعده که مرگ او دروغی بیش تبوده ، شبکه فاکس ،مردم را به تماشای فصل پنجم سریال فرار از زندان دعوت کرده است . دعوتی که موجی از هیجان را برای بینندگان تلویزیون که شکوفا ترین دوران خود را از سر میگذراند ، بوجود آورد.
اما دیری نپایید که بعداز پخش قسمتهایی از فصل جدیدسریال ، هیجان اولیه جای خود را به یاس و سرخوردگی داد .

نمایی از فصل پنجم سریال فرار از زندان

چرا ممکن است از دیدن فصل جدید سریال سرخورده شوید ؟
اگر برای دیدن راه روشهای شگفت انگیز مایکل اسکافیلد برای رهایی از زندانی دیگر و یا کشف طرح و توطئه و معماهای پیجیده به دیدن فصل جدید سریال نشسته اید ، به کلی نا امید خواهید شد .فیلمنامه این فصل به جای تمرکز بر هوش و

نبوغ اسکافیلد و طراحی توطئه های تو در تو ، به سمت حادثه پردازی رفته و هیچ کوششی برای ساخت و پرداخت یک فرار هوشمندانه از زندان به هم ریخته و بی ثبات در یمن به انجام نمیرساند .
به نحوه فرار اسکافیلد و دوستانش در فصلهای قبل نگاه بیندازید تا فرار از زندان یمن در فصل جدید ، شبیه همه فیلمهای درجه چهاری باشد که احتمالادر سالهای قبل دیده اید .
در زندان یمن ، نه کشمکش و بحران جدی ای مطرح شده و نه شخصیت جذابی از میان آنان به تماشاگر معرفی میشود . و تنها حادثه ها و اکشنهای کوچک و کسالتبار هستند که وظیفه پیشبرد داستان نیم بند این فصل را به دوش میکشند .
حتی اتکا به حضور داعش و عملکرد وحشیانه آنان در ایجاد رعب و وحشت نیز نمیتواند بحرانی جدی و پر کشش برای درام داستانی بوجود آورد و همه چیز با مرگ مضحک سر کرده آنان و چند کیلومتر پیشروی و فراربا ماشین حل و فصل میشود .
فیلمنامه فصل جدید ، بی اعتنا به عناصری چون تعلیق ، که در فصلهای قبل کارکرد مهمی در طرح معما و بازیهای ذهنی تماشاگر در حدسهای صحیح و غلط ازشناسایی دوست و دشمن و رفتار آنها داشت ، با شتابزدگی و بی ظرافتی هر چه تمام تر واز طریق تک گوییهای بازیگرانش، تمام ماجرا را شرح داده و هیچ ابهامی را برای ذهن مخاطب باقی نمیگذارد .
مسلم است که در غیاب کشش و تعلیق در داستان ، این حادثه و اکشن است که باید دستاویزی برای جذب مخاطب باشد . مخاطبی که درگیری فیزیکی مایکل اسکافیلد برایش بیش از اینکه جذاب باشد ، آزاردهنده است .
حتی درگیری اسکافیلد و پوزایدون – مرد پشت پرده ومغز متفکر توطئه های اجرا شده –که میتوانست نوید یک رویا رویی ذهنی از طراحی نقشه هایی پیچیده را به مخاطب بدهد هم، چندان که باید هوشمندانه و غافلگیر کننده از آب در نمی آید

نا امیدکننده ترین لحظه سریال :
گر چه ضعف فیلمنامه ، حضور شخصیتهایی چون تی بگ و سوکره را بدون هیچ جذابیت دراماتیک ،تنها تا حد یاداوری خاطرات جذاب گدشته تقلیل میدهد ، اما اوج استیصال آن را میتوان در چگونگی ارائه، اولین لحظه دیدار مایکل اسکافیلد بیمار وهمسرش سارا دانست که اجرای شتابزده و سرهم بندی شده کارگردان ، در کنار بی حوصلگی بازیگران، راه هر گونه انتقال بار عاطفی و احساسی را به تماشاگر میبندد و صحنه ای که میتوانست بدل به یکی از تاثیرگذارترین لحظه های سریال شود ، به این شکل از دست میرود .

آیا باید منتظر فصل بعدی سریال باشیم ؟
وقفه طولانی ایجاد شده میان پایان فصل چهارم سریال فرار از زندان و ساخت تولید فصل پنجم آن ، دقت و وسواس سازندگان آن را برای طراحی و ارایه یک داستان جداب و گیرا همپای فصلهای قبلی به ذهن متبادر میکرد . اما ظاهرا علاقه و اصرار به تولید ، بیش از تمرکز بر روی فیلمنامه برای سازندگان سریال مهم بوده است .تشنگی مخاطب برای دیدن دوباره شخصیتهای جذاب گذشته ، هیچگاه نمیتواند جای یک داستان خوب را در سریالهایی از این دست بگیرد .

به گمانم مخاطب ترجیح میدهد ، به خاطره بازی با شخصیتهای محبوب سابق مشغول باشد، تا اینکه بخواهد به استقبال داستانی کم مایه و کسالتبار برود .

نوشته :کمال پورکاوه

این مطلب قبلا در روزنامه شرق به چاپ رسیده است .

به این مطلب امتیاز دهید

0%

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. فصل پنج در حال ساخت است و ظاهرا تا فصل نه قراره ساخته بشه..امیدوارم اگر خبر واقعیت داشته باشه در حدو اندازه های چهار فصل اول باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا