اخبارسینمای ایرانفیلم کوتاههمه مطالب

نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

سایت تحلیلی خبری فیلمروز:نشست رسانه‌ای سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران صبح روز دوشنبه ۱۳ آبان با حضور «سیدصادق موسوی» دبیر جشنواره، «آرش عباسی» مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی و مشاور دبیر جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد.

بلیت فروشی در جشنواره فیلم کوتاه:

به گزارش فیلمروز، در ابتدای این نشست مدیر روابط عمومی این جشنواره گفت:” امسال برای اولین بار برای حضور در جشنواره بلیت فروشی داریم که علاقمندان می‌توانند به سایت سینما تیکت مراجعه کنند. می‌دانیم که  این تغییر رویه مورد نقد بسیاری  از علاقمندان قرار گرفته و اعتراض ‌های بسیاری را به دنبال داشته اما استقبال عجیب و غریب سال قبل از جشنواره فیلم کوتاه که منجر به ازدحام جمعیت در کنار سالن‌های نمایش شد و باعث شده بود بسیاری بر روی زمین بنشینند و فیلم‌ها را تماشا کنند برای ما چاره‌ای جز بلیت فروشی برای ورود علاقمندان جدی‌تر نداشتیم. واقعیت این است که یک فیلمساز فیلم کوتاه بعلت رایگان بودن نمایش فیلم‌ها، از تمام دوستان و آشنایانش برای حضور در سالن سینما دعوت می‌کرد و باعث می‌شد که مثلا تنها در یک تایم مشخص از یک سانس، سینما پر از جمعیت باشد و به محض اتمام آن فیلم، بسیاری از صندلی‌ها خالی می‌شد

اما در این بین سوالی که پیش می آید این است که ممکن است فیلم‌های تجربی و مستند که سر و شکل غیر داستانی و ویژه ای دارند با کمبود استقبال روبرو شود، اما  ما چندان نگرانی خاصی از این بابت نداریم. چرا که معتقدیم علاقمند جدی فیلم کوتاه  از این فرصت برای تماشای آثار به نمایش درآمده استفاده خواهد کرد. به طور کلی هم نظر شخصی من این است که مردمی کردن فیلم کوتاه بزرگترین اشتباهی است که در سیستم تولید و نمایش فیلم کوتاه می‌تواند شکل بگیرد.

بحث اقتصادی و مردمی کردن فیلم کوتاه منجر به فاجعه ای خواهد شد که اثرش را سالها بعد خواهیم دید،. چرا که فیلمساز تجربی  بدون توجه به مخاطب باید به ایده های درونی خودش بپردازد و این پروسه با اکران عمومی و  تمایل به مردمی شددنش به سمت داستان‌های عامه پسند رفته و جنبه آوانگارد فیلم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
آرش عباسی در نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم کوتاه تهران

اعتراض بازماندگان از جشنواره:

آرش عباسی درباره اعتراضات گسترده صورت گرفته از جانب فیلمسازانی که فیلم‌هایشان به جشنواره راه پیدا نکرده است گفت : ” تمایل و پرسش بسیاری برای ثبت و پیگیری اعتراض خود به دفتر جشنواره، اصلا موضوعیت ندارد.واقعیت این است که در هیچ جشنواره‌ای در هیچ کجای جهان چیزی به اسم اعتراض به انتخاب نشدن یک اثر وجود ندارد و درخواست بازبینی برای آثار جا مانده از جشنواره اصلا پذیرفتنی نیست. واقعیت این است که هر هنرمندی باید قواعد حضور در هر جشنواره را بپذیرد و در صورت راه پیدا نکردن فیلم تولیدی‌اش به جشنواره، حق هیچ گونه اعتراضی ندارد. باید بپذیریم که در هر جشنواره ای بالاخره سلیقه هیات انتخاب  در دست چین کردن آثار رسیده تاثیر مهمی دارد.

جشنواره فیلم کوتاه تهران مهمترین جشنواره غرب آسیا:

سید صادق موسوی دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ضمن گرامیداشت ۱۳ آبان  گفت :باید بگویم که ضمن احترام به آقای عباسی من راجع به اکران مردمی با ایشان اختلاف نظر دارم  و اکران گسترده فیلم‌ها را باعث رشد و رونق فیلم کوتاه میدانم ولی همین اختلاف نظرها است که باعث رشد سیاست گذاری‌های ما شده است.او درباره ویژگیهای جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: “

این جشنواره بی‌تردید مهم‌ترین جشنواره غرب آسیاست و  در واقع میراث ملی ماست. اولاً برای این‌که قدمتی سی‌وشش ساله دارد در صورتی که ۸۰ درصد جشنواره های جهان قدمت کمتر از ۱۰ سال دارند. دوم این‌که تعداد آثار ارسالی – که در این سال‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شده – این موضوع را تایید می‌کند و سوم این‌که سطح مهمان‌های بین‌‌المللی ما و همچنین جوایز نقدی که در این جشنواره وجود دارد، بیانگر اهمیت این جشنواره است.

دبیر سی وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، در ادامه گفت: «امسال به علت شرایط اقتصادی موجود در کشور، کاهش بودجه ۵۰ درصدی داشتیم. اعتبار ما  در حال حاضر از طرف سازمان سینمایی ۲ میلیارد تومان است، اما با همت شهرداری تهران قرار است؛ بخشی از این هزینه ها تامین شود. با این شرایط مهمان‌هایی از کشورهای مختلف مثل نیوزلند، فرانسه، پرتغال، هند، ترکیه، آلمان و … خواهیم داشت. سمینارها و کارگاه‌هایی توسط مهمانان خارجی به صورت رایگان برگزار می‌شود. همچنین در بخش مسابقه مجموعا ۱۱۰ کشور آثار خود را فرستادند که از اسفند پارسال بازبینی این فیلم‌ها شروع شد و در نهایت ۵۰ فیلم از ۲۵ کشور در این جشنواره حضور خواهند داشت.»

چگونگی داوری هیات انتخاب:

موسوی اضافه کرد: «در بخش ملی ۱۶۴۸ اثر به دبیرخانه ارسال شد و کمتر از ۱۰ درصد یعنی ۱۴۰ اثر به جشنواره راه پیدا کرده است؛ در واقع ۹۰ درصد از آثار به جشنواره راه پیدا نکرده‌اند. بسیاری از فیلم‌سازان ناراضی هستند و برای ما هم بسیار سخت است کسانی با هزینه بسیار فیلم ساخته‌اند و فیلم‌شان به هر دلیلی انتخاب نشده است. امسال سعی کردیم مشکلات دوره‌های گذشته را اصلاح کنیم. در بخش داستانی ۱۰۲۱ فیلم داشتیم که هیأت انتخاب باید ظرف دو ماه این تعداد فیلم را می‌دید که بسیار کار مشکلی است. برای اولین بار ۱۰ نفر عضو هیأت انتخاب داشتیم که در قالب دو گروه ۵نفره هر کدام ۱۰۰ فیلم معرفی کردند. در مرحله بعد، هیات انتخاب  ۲۰۰ فیلم را بازبینی کردند و نهایتا ۶۷ فیلم داستانی انتخاب کردیم. البته اعضای هیات‌های انتخاب پویانمایی، تجربی و مستند محدودتر بودند.»

دبیر جشنواره تاکید کرد: «از ۱۴۰ اثری که به جشنواره راه یافته ۳۸ اثر یعنی ۲۳ درصد متعلق به تولیدات انجمن سینمای جوانان است که بزرگ‌ترین نهاد تولید فیلم کوتاه کشور به شمار می‌آید. در واقع ۷۳ درصد از آثار انتخاب شده متعلق به بخش خصوصی و دیگر نهادهاست. هر چند انجمن سینمای جوانان ایران بانی جشنواره است ولی به تمام اعضای هیأت انتخاب تاکید کرده‌ایم که تولیدکننده اثر هر که باشد اهمیت ندارد و هیچ‌کس امتیازی برای ورود به جشنواره ندارد.»

بلیت فروشی از نگاه دبیر جشنواره:

موسوی با اشاره به این‌که تغییر دیگر جشنواره امسال بلیت‌فروشی است، عنوان کرد: «ازدحام عجیب و غریب سال گذشته جشنواره ما را غافل‌گیر کرد و اگر خاطرتان باشد، برخی شب‌ها تا ساعت ۲ نیمه شب اکران داشتیم. این خوب است که فیلم کوتاه مورد توجه جوانان باشد ولی در این شرایط سخت است. علاوه بر این بیمه این سالن‌ها بر اساس تعداد صندلی‌هاست و حتی شامل کسی که در راهرور باشد، نمی‌شود. بنابراین بهترین درگاهی که می‌توانستیم ایجاد کنیم «سینما تیکت» بود. این کار برای ما هم هزینه‌ای داشت ولی از این طریق برای اولین بار تمام فیلم‌های جشنواره پوستر و تیزر و … روی سایت خواهند داشت. در عین حال قیمت بلیت را از ۱۰ هزار تومان پیش‌بینی شده به ۵ هزار تومان کاهش دادیم.»

نشست خبری سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران
رونمایی از پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

همکاری با خانه کتاب و برگزاری جشنواره در شهرهای دیگر:

سید صادق موسوی با اشاره به همکاری انجمن سینمای جوانان با خانه کتاب گفت: «امسال پنجمین سالی است که با خانه کتاب همکاری داشته‌ایم. در این همکاری برنامه‌های متعددی پیش‌بینی شده است که شامل مسابقه «داستان کوتاه برای اقتباس»، انتشار چند کتاب جدید و بخش رقابتی «کتاب و سینما» می‌شود. امسال ۳۰۲ اثر برای شرکت در این بخش تقاضا داشته‌اند که شامل ۱۱ اثر داستانی، ۵ فیلم مستند، ۲ فیلم تجربی و ۶ اثر پویانمایی می‌شوند. در بخش مسابقه داستان کوتاه برای اقتباس، ۶۵۰ داستان کوتاه  به این بخش ارسال شده است. این مسیر  یک از راه‌هایی است که می‌تواند مشکل فیلمنامه را کاهش دهد. در این بخش به ۳ اثر جایزه نقدی تعلق خواهد گرفت و  قرار است کپی رایت  ۱۰ اثر  را انجمن سینمای جوانان ایران خریداری کند.»

 دبیر جشنواره سی و ششم  همچنین بیان کرد: «امسال جشنواره در استان‌های مختلف چون بوشهر، خراسان جنوبی، کرمان ، اردبیل، زنجان، یزد، ایلام ، هرمزگان، مازندران ، آذربایجان شرقی، قم و خوزستان به طور هم‌زمان برگزار می‌شود.»

وی افزود: «مانند سال‌های گذشته نشست‌های علمی پژوهشی تحت عنوان «۳۶-۲۰» برگزار خواهد شد. این نشست‌های تخصصی طی ۵ روز با حضور دبیر آن نشست و  سینماگران و کارشناسان برگزار خواهند شد. همان‌طور که می‌دانید در سال‌های گذشته این نشست‌ها با استقبال خوبی روبه‌رو شده بود.»

موسوی درپایان با اشاره به همایش مطالعات فیلم کوتاه، گفت: «در دوره سی و سوم جشنواره،  اولین سمینار فیلم کوتاه برگزار شد که سمینار خوبی بود و متقاضیان زیادی داشت. دو سال در برگزاری آن وقفه افتاد، اما امسال برای دومین بار این سمینار را برگزار می‌کنیم ولی نه در جشنواره، چرا که ممکن بود این رویداد به حاشیه رانده شود. این سمینار در اسفندماه برگزار خواهد شد و این روزها نیز آخرین مهلت ارسال مقالات است.»

در پایان این نشست پوستر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران رونمایی شد.

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا