همراه با فیلمسازان فیلم کوتاه: امیر جلالی کارگردان فیلم ” ساکنین طبقه آخر”
امیر جلالی که با اولین ساخته اش ” ساکنین طبقه آخر” ، یک پلان سکانس ۲۵ دقیقه ای را در پشت بام یک آپارتمان و همراهی چهار بازیگر کار کرده ، موفق شد دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه کوتاه را از جشنواره منطقه ای ملایر ( آگر) به دست آورد .روایت دختر و پسری که در میان هجوم پلیس به یک مهمانی شبانه پناهگاهی به جز پشت بام پیدا نکرده و در آنجا با زنی میانسال و یک نصاب ماهواره روبرو می شوند ، از آن دست ایده هایی است که از علاقه امیر جلالی نسبت به روایت داستانی در فیلم کوتاه حکایت می کند .
![امیر جلالی کارگردان فیلم کوتاه "ساکنین طبقه آخر"](/wp-content/uploads/2018/10/IMG_20181002_154126_994-785x1024.jpg)
ملاقات در بام
سایت خبری تحلیلی فیلمروز: امیر جلالی که با اولین ساخته اش ” ساکنین طبقه آخر” ، یک پلان سکانس ۲۵ دقیقه ای را در پشت بام یک آپارتمان و همراهی چهار بازیگر کار کرده ، موفق شد دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه کوتاه را از جشنواره منطقه ای ملایر ( آگر) به دست آورد .روایت دختر و پسری که در میان هجوم پلیس به یک مهمانی شبانه پناهگاهی به جز پشت بام پیدا نکرده و در آنجا با زنی میانسال و یک نصاب ماهواره روبرو می شوند ، از آن دست ایده هایی است که از علاقه امیر جلالی نسبت به روایت داستانی در فیلم کوتاه حکایت می کند.برای این جوان یزدی متولد ۵۸ ، سینما آنجا جدی می شود که بعد از اخذ دیپلم عکاسی از سازمان فنی و حرفه ای ، در سال ۸۴ سر از انجمن سینمای جوان یزد درآورده و با بی اعتنایی به مدرک فوق لیسانس مدیریت بازرگانی که دارد ، کارشناسی سینما را با گرایش تدوین در دانشگاه فرهنگ و هنر یزد پیگیری می نماید .
از تلنگر یک خاطره تا جرقه تولید
امیر جلالی در گفتگو با خبرنگار فیلمروز ، چگونگی شکل گیری طرح ساخت اولین فیلمش را خاطره واقعی یکی از دوستانش عنوان میکند که ایده محصور شدن چند جوان در یک پشت بام و تقابل و برخوردشان با دیگر ساکنین ساختمان که آنها هم به بهانه های مختلف به پشت بام آمده اند را درگیر کننده و سینمایی یافته است. او به کار گیری فرم پلان سکانس برای تصویر سازی چنین ایده ای را، ایجاد فضای پر التهاب و پر تنش میان کاراکترهای حاضر در لوکیشن پشت بام دانست و گفت :”
در روزهای اول فکر نمیکردم که بخواهم فیلم را به شکل پلان-سکانس کار کنم . حتی یک دکوپاژ کامل از قطع ها و زوایای مختلف دوربین هم آماده کرده بودم اما چون اصرار داشتم زمان فیلم با زمان واقعی یکی باشد و بتوانم فضای پر التهاب حضور کاراکترها را در پشت بام را نشان دهم ، تصمیم گرفتم که کات را از میزانسن ها حذف کنم . چرا که به نظرم هر برش ، یک گسست احساسی را در مخاطب ایجاد میکند که این گسست مانع از درگیری کامل تماشاگر با دنیای فیلم می شود . در این بین رامین راستجو ، فیلمبردار خوب فیلم پا به پای من پیش آمد و اجرای یک پلان سکانس ۲۵ دقیقه ای را ممکن کرد ، جالب اینکه بسیاری از دوستانم بعد از تماشای فیلم اصلا متوجه گذر مدت زمان ۲۵ دقیقه ای فیلم نمیشوند و گمان میکنند که تایم فیلم چیزی حدود ۱۵ دقیقه بوده است .”
تمرین های سخت برای اجرای یک پلان-سکانس ۲۵ دقیقه ای
کارگردان فیلم ” ساکنین طبقه آخر” درباره چگونگی تمرین با بازیگرها و عوامل تولید ، برای رسیدن به آمادگی لازم جهت ضبط نهایی این گونه توضیح می دهد : ” اولین کسی که به گروه من اضافه شد فیلمبردار من بود .من چون به میزانسن های فیلم فکر کرده بودم به اتفاق فیلمبردار به پشت بام لوکیشن انتخابی رفته و به جای همه بازیگرها بازی می کردم و فیلمبردار هم من را تعقیب می کرد . شب ها فیلم هایی که گرفته بودیم را می دیدیم و غلط های خودمان را اصلاح می کردیم . این پروسه حدود ۴۵ روز طول کشید .بعد از آن بازیگرها به ما اضافه شدند و حدود ۲۲ جلسه هم در یک سالنی که آن را به سبک فیلم داگویل خط کشی کرده بودیم و جای کولر و دیش ماهواره و …را تعیین کرده بودیم مشغول تمرین شدیم . خوشبختانه همه بازیگرهای من تجربه کار تئاتر داشتند و این باعث می شد با شیوه تمرین طولانی مدت آشنا باشند. فیلمبرداری ما سه شب طول کشید که از ساعت ۹ شب تا صبح به طول می انجامید و در این میان به ۶ برداشت خوب رسیدیم که از میان آنها بهترین اجرا انتخاب شد.”
![امیر جلالی در تمرین دورخوانی و اجرای فیلم ساکنین طبقه آخر](/wp-content/uploads/2018/10/IMG_20181002_154253_176-1024x575.jpg)
لحن طنز آمیز فیلم
امیر جلالی در پاسخ به سوال خبرنگار فیلمروز که لحن طنز آمیز فیلم را در تضاد با فضای پر استرس اولیه فیلم دانسته بود ، گفت:” این لحن طنز آمیز از جهان شخصی خود من می آید . یعنی یک جور شوخ طبعی که همیشه با من بوده است . من چون علاقه زیادی به فیلم های برادران کوئن و سینمای تارانتینو دارم ، پست مدرنیزم را همچون تعدادی از آثار کارگردانان مورد علاقه ام نوعی کلاژ می دانم که می تواند ارجاعات مختلفی را با لحن های متفاوت به فیلمها ، داستانها و افسانه ها داشته باشد مثلا آن دختر که در فیلم من با کفشی که از خود به جای می گذارد به سیندرلا ارجاع داده می شود و یا پسری که به نوعی رفتارش شبیه رابین هود است . من سعی کردم که با لحن خاصی که برای فیلم در نظر گرفتم ، “پنهان کاری” کاراکترها که همان مضمون اصلی فیلم است را تصویر سازی کنم . دوست نداشتم یک فضای تلخ و سیاهی ایجاد کنم که تماشاگر آن را پس بزند . به گمانم طنز جاری در فیلم کمی به گروتسک بودن اثر هم کمک کرده است .”
![صحنه ای از فیلم ساکنین طبقه آخر ساخته امیر جلالی](/wp-content/uploads/2018/10/IMG_20181003_115046_333-1024x565.jpg)
مشکلات ساخت اولین فیلم
برنده دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم آگر ، درباره مشکلات و موانعی که بر سر تولید اولین ساخته اش داشته است حرفهای جالبی به میان می آورد:” من برای ساخت این فیلم و جذب سرمایه هر چند اندک ، به سراغ تمام مراکز فرهنگی و هنری شهر یزد رفتم اما متاسفانه در تمامی موارد با در بسته روبرو شدم .حتی انجمن سینمای جوانان یزد به خاطر برچسب سطحی بودن فیلمنامه ، هر گونه حمایتی را از ” ساکنین طبقه آخر ” دریغ کرد و من مجبور شدم دوربین عکاسی ۷D خودم را بفروشم تا سرمایه کمی برای تولید فیلم داشته باشم. اما در این بین فیلمبردار و بازیگرهای من رفاقت کردند و بدون دریافت هیچ دستمزدی برای تولید فیلم همکاری کردند . واقعا این فیلم با این حجم از انرژی و وقتی که از همه ما می طلبید ، فقط با سرمایه رفاقت و روحیه کار تیمی دوستانم شکل گرفت . جالب اینجا است که بعد از دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره آگر ، مسئولان حاضر در انجمن سینمای جوانان یزد پیغام داده اند که می خواهند همان فیلمی که فیلمنامه آن را رد کرده بودند ، از من بخرند ”
![صحنه ای از فیلم ساکنین طبقه آخر ساخته امیر جلالی](/wp-content/uploads/2018/10/IMG_20181002_154302_221-1024x561.jpg)
امیر جلالی علیرغم تمام این مشکلات ، فیلمسازی فیلم کوتاه را بهترین لذت زندگی خود دانسته و این لذت را مدیون تمام اساتیدی می داند که از آنها چیزهای بسیاری آموخته است : ” از دکتر احمد الستی سپاسگزارم که با صبر و حوصله فراوان نوشته ای یک صفحه ای را درباره نکات ریز و درشت فیلمنامه ساکنین طبقه بالا به من یادآور شد و از پرویز جاهد و اسماعیل میهن دوست و خانم نگار اسکندرفر عزیز که با راهنماییهای خوبشون راه را به من نشان دادند و محمد رضا دلپاک که در حق من پدری کردند و نکات خوبی را درباره صداگذاری فیلم یادآور شدند . بی شک بدون کمک این اساتید بزرگ ، من انرژی کافی برای ساخت اولین فیلم خودم را نداشتم .”
گفتگو از : کمال پورکاوه