سریال و تلویزیونهمه مطالب

پدیده ای به نام کیفر ساترلند،نقد سریال بازمانده برگزیده

 

پدیده ای به نام کیفر ساترلند
یادداشتی بر سریال ” بازمانده برگزیده” Designated survivor

حالا و بعد از نمایش سریال ۲۴:میراث، که کیفر ساترلند به دلیل ضعفهای اساسی موجود در فیلمنامه حاضر به حضوری دوباره در نقش کاریزماتیک جک باور نشد و جای خود را به جوانی سیاهپوست داد تا ادامه ای نا امید کنتده بر سریال خاطره انگیز ۲۴ تو لید شود ، این بار با ” بازمانده برگزیده ” چه در نقش بازیگر و چه در جایگاه تهیه کننده ، نشان میدهد کیفیت سریالهای تولیدی تا چه میزان به هوش و نبوغ استعدادهایی چون او وابسته است.
تریلر سیاسی جدید شبکه ای بی سی آمریکا، با اتکا با قانونی کوچک و کم کاربرد به نام “بازمانده برگزیده ” که به حکومت اجازه میدهد در صورت کشته شدن رئیس جمهورو اعضای کابینه ، بتواند شخصی را که از قبل تعیین شده است را بعنوان رئیس جمهور جدید معرفی نماید طراحی شده .طرحی که به ناگهان وزیر دون پایه مسکن و شهرسازی در دولت که رابطه چندان خوبی هم با رئیس جمهور وقت نداشته را بعد از یک بمب گذاری تروریستی در ساختمان مجلس و کشته شدن همه اعضای کابینه ، یک شبه به سمت رئیس جمهور وقت میرساند .
کیفر ساترلند در نقش بازمانده برگزیده و رئیس جمهور جدید آمریکا با انبوهی از بحرانهای تروریستی و توظئه های داخلی در کاخ سفید روبرو میشود که برای هیچکدام از آنها آمادگی چندانی ندارد .

مگی کیو در نمایی از سریال بازمانده برگزیده

جذابیتهای سریال کدامند ؟
کیفر ساترلند دوباره نشان میدهد مرکز ثقل سریال است .نافرمانی بخش بزرگی از جامعه و فرمانداران شهرهای مختلف که به سادگی دستورات رئیس جمهور جدید را نادیده میگیرند ، در کنار طرح و توطئه های تروریستی و فضای غیر قابل اعتمادی که در این میان بوجود می آید ، همان چیزی است که ساترلند در نقش تام کرکمن برای درخشیدن به آن احتیاج دارد .فضایی که ما را بی اختیار به یاد نسخه های تلطیف شده سریالهایی چون خانه پوشالی و ۲۴ می اندازد و میتواند ما را تا انتها برای پیگیری سرنوشت شخصیتهای داستان، به دنبال خود بکشاند .

آنهایی که مگی کیو جوان را در سریال نیکیتا وفیلم ماموریت غیر ممکن ۳ به یاد می آورند ،میتوانند او را در یکی از بهترین نقش آفرینی هایش بعنوان مامور باهوش اف بی آی دنبال کنند .

خانواده -اتحاد سیاسی -همبستگی ملی :
اگر پرزیدنت پالمر سریال ۲۴ ،خبرنگاری را برای جلوگیری از انتشار اخبار مهم و حفاظت از منافع کشورش زندانی میکند و فرانسیس آندروود خانه پوشالی خبرنگاران را دستاویزی برای منافع خود میداند ، تام کرکمن سریال بازمانده برگزیده ، همچون مذاکره کننده ای ماهر به چنان تفاهمی با روزنامه نگاران میرسد که هم منافع کاری و آرمانی آنها را تامین کرده باشد و هم از به خطر افتادن منافع ملی کشورش جلوگیری کند . پیشنهادی نو و جذاب برای جامعه امروز آمریکا تا بتواند تفاهم به دست آمده از درون این روش را بعنوان مهمترین پیام سیاسی خود به جامعه امروزه تزریق کرده و اتحاد سیاسی و همبستگی ملی را یگانه راه مصونیت از گزند آسیبهای احتمالی معرفی نماید .

کیفر ساترلند در نمایی از سریال بازمانده برگزیده

پیامهای تبلیغاتی سریال که جلوه گاهش در خانواده کم حاشیه و حامی همیشگی تام کرکمن (بعنوان خانواده آرمانی) دیده میشود ، بی هیچ پیوندی با عناصر درام ، گهگاه چنان به ورطه شعارگویی می افتد که پیشبرد داستان را با وقفه هایی آزاردهنده روبرو ساخته است و شاید همین شعار گرایی افراطی اثر است که باعث شده ” بازمانده برگزیده ” نتواند بعنوان سریالی درجه یک در میان علاقمندان برای خود جایی باز کند .فصل دوم سریال بعد از تثبیت جایگاه تام کرکمن بعنوان رییس جمهور محبوب آمریکا و بعد از پشت سر گذاشتن چالشهای پر التهاب تروریسم و وحشت عمومی ، تنها با اتکا به بحرانهای مقطعی و بی رمق داخلی و خارجی در کنار خط باریکی از تروریسم ادامه دار فصل قبل ، نمیتواند تماشاگر مشتاق امروزه را آنطور که باید برای دیدن ادامه سریال ترغیب نماید . گره افکنی های گاه کسالتبار فصل دوم ، همانند سریال مظنون –person of interest- در همان اپیزودی که بوجود می آیند در همان قسمت هم حل میشوند و در پایان این شعار انتهایی سریال است که بار اصلی اثر را به دوش میکشد .
به نظر میرسد کیفر ساترلند اگر میخواهد در ادامه مسیر سریال سازی اش به موفقیتهای بزرگی چون سریال ۲۴ بازگردد ، به چیزهایی فراتر از شعارگراییهای مد روز احتیاج دارد

 

نوشته : کمال پورکاوه

 

به این مطلب امتیاز دهید

0%

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا