حاکمیت سرمایه در سینما فاجعه است و به فیلمنامه نویسی ضربه میزند
انتقاد از حاکمیت سرمایه در سینمای ایران
سایت تحلیلی خبری فیلمروز: سید ضیا هاشمی رئیس انجمن جامعه صنفی تهیه کنندگان سینما در ابتدای برنامه سینمایی هفت گفت: حاکمیت سرمایه در سینما فاجعه است و از آن ضربه اساسی خوردیم. ما ۴ گروه تهیه کننده داریم که سه سال است میخواهیم همراه شویم، ولی نمیگذارند؛ چون منافع برخی در درگیری تهیه کنندگان است. خانه سینما از وزارت کار باید خارج شود، چون کار ما یک موضوع هنری است که وزارت کار با آن بیگانه است. خانه سینما تا سال ۹۰ وضعیت صنفی شفافی داشت، چون کمترین دخالت در آن وجود داشت، ولی الان بالاترین دخالت دولتی را دارد. خانه سینما باید به دنبال مسایل معیشتی هنرمندان باشد.
مهدی سجاده چی هم افزود: فیلمنامه نویسی کار سختی است. یک اتفاقی در چند دهه گذشته در سینمای ما رخ داده است که به تدریج سرمایه حاکمیت بیشتری در سینما پیدا کرده است. وقتی دولت پول میدهد میگوید این محصول را میخواهم، چون پول من است و بر مبنای سلیقه خود سفارش میدهد. کار فرهنگی یک اتفاق نصف نصف بین سفارش دهنده و سفارش گیرنده است. بخش خصوصی هم از زمانی که وارد جریان تولید شد و سرمایهها از جای دیگری فراهم شد، باز هم همین بساط اتفاق افتاد. این یک خطای بزرگ در تاریخ هنر است. در تاریخ هنر همیشه سفارش دهنده، ملاحظاتی را در مقابل هنرمند داشته است. این حاکمیت سرمایه باعث شده بخش هنری فیلمنامه نویسی تضعیف شود و فیلمنامه نویسانی که حرفی برای گفتن دارند احساس میکنند، خریداری ندارند. این یک شکاف ایجاد میکند که فیلمنامه نویس از جایی به بعد قادر به تشخیص خوب یا بد نیست. عملاً ابزارهای قدرت در سینما از ضلع سوم تولید یعنی فیلمنامه نویسان گرفته شده است. ما باید سینمایی داشته باشیم که سلیقه سینماگر را ارتقا دهد نه این که برعکس عمل کند.