دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران: به بدترین سناریو ها هم فکر کرده ایم
به گزارش فیلمروز، نشست خبری سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران امروز سهشنبه ۶ آبانماه به صورت ویدئویی برگزار شد.
برای این نشست، پیش از این خبرنگاران سوالات را به روابط عمومی جشنواره ارسال کرده بودند و پاسخها به صورت فیلمی تدوین شده روی بستر اینترنت رفت.
سیدصادق موسوی دبیر جشنواره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در ابتدای این نشستن برای اهالی رسانه آرزوی سلامتی و به مدافعان و شهدای سلامت ادای احترام کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه امیدوارم شرایط کشور و دنیا به گونهای پیش برود که بتوانیم به زودی از روزهای پس از کرونا به زودی یاد کنیم، با اشاره به برگزاری نشستهای جشنواره از فردا اظهار کرد: پیش از این قرار بود و البته هست که جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در آبان ماه طبق تقویم بینالمللی جشنوارهها برگزار شود اما به دلایل مختلف که مهمترین آن شرایطی است که کرونا تحمیل کرده است، از فردا ۷ آبان فعالیتهای آنلاین خود را آغاز میکند.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: ما در سالهای گذشته میزبان اساتید ایرانی و خارجی بودیم و این جلسات با جمعیت حداکثر ۲۵۰ نفر در کاخ جشنواره برگزار میشد امسال استفاده از اینستاگرام این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم محتوای آموزشی خود را به صورت آنلاین و رایگان در این بستر منتشر کنیم. امیدوارم از ۷ تا ۱۷ آبان از این بخش به شکل قابل قبولی استقبال شود.
دبیر جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران در ادامه به ارائه اطلاعاتی درباره تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این رویداد سینمایی، پرداخت و توضیح داد: سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران فعالیت خود را از اسفند ۹۸ آغاز کرد، امیدوارم جشنواره امسال با همه شرایطی که به واسطه کرونا به ایران و جهان تحمیل شده است دستاوردهایی هم از حیث تکثر انتشار و دسترسی بهتر علاقهمندان به محتوای تصویری ما فراهم کرده باشد؛ ما توانستیم از تمام صاحبان آثار بخش بینالملل این اجازه را بگیریم تا فیلمهای خارجی راه یافته به جشنواره را به شکل آنلاین پخش کنیم، امیدوارم که امانت دار خوبی باشیم و این فیلمها در بستر اینترنت پخش و قاچاق نشود و همزمان با پخش فیلمهای ایرانی، این آثار به شکل آنلاین به نمایش گذاشته شود.
موسوی در بخش دیگر از این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاهمنامه انجمن یا آموزش و پرورش توضیح داد: به دلیل شرایط کنونی برای استفاده از آثار جشنواره، اگر اثری در بخش بینالملل باشد همه باید از پلتفرم استفاده کنند در بخش ملی هم حتی اگر سینماها بازگشایی شود در حال حاضر تمام تمرکز ما این است که فقط صاحبان آثار بتوانند از این فیلمها دیدن کنند تا تراکم جمعیت نداشته باشیم و شرایط را ایمن نگه داریم عمده تولیدات فیلم کوتاه حال و هوای اجتماعی دارد، مثل هر پدیده اجتماعی بزرگی مثل جنگ و بیماریهای واگیر، آثار کرونا را هم در تولیدات میبینید. مثلاً اثرات کرونا در زندگی افراد را در این فیلمها دیده میشود که فیلمهای تأثیرگذاری هستند البته تعداد آثاری یا این محوریت محدود اما اثرگذاری هستند، میفهمیم حال و هوای هنرمندان و فیلمسازان برخواسته از این شرایط ایران و جهان است ولی تعداد زیادی با این موضوع به جشنواره راه پیدا نکردهاند.
برای صیانت از آثار جشنواره به تعویق افتاد
وی در بخش دیگر از صحبتهایش گفت: ما به دلیل نگرانی از انتشار آثار و قاچاق آنها بنا نداریم فیلمها با در بستر اینترنت پخش کنیم، حفظ امنیت فیلمهای ایرانی برای ما مهم است با همه صاحبان پلتفرمها هم صحبت کردیم و متوجه شدیم هیچ مکانیزمی برای صیانت آنها وجود ندارد و به محض آمدن آنها در بستر اینترنت کسی نمیتواند ضامن حفظش باشد به همین دلیل جشنواره را به تعویق انداختیم و پخش فیلمهای ایرانی و پخش آنلاین فیلمهای خارجی موکول به بازگشایی سینماهاست یعنی هر وقت ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که شرایط به نحوی است که سینماها میتوانند بازگشایی شوند ما آن موقع جشنواره را در بخش ایرانی و بینالمللی برگزار میکنیم.
موسوی درباره اینکه در برگزاری سه دوره اخیر جشنواره چه نمرهای به خود میدهد، گفت: باید دیگران در مورد این موضوع قضاوت کنند، ولی به نظرم در این سه سال گذشته تلاش کردیم تا همانطور که فیلم کوتاه همیشه متشخص و پیشرو بود، عمل کنیم تلاش من این بود که از محل برگزاری اختتامیه، فعالیتهای جنبی، آداب برگزاری جشنواره و… حفظ شود و کمک کنیم گامی رو به جلو داشته باشیم. ما در بین جشنوارههای خودمان بعد از جشنواره فیلم فجر اولین رویدادی بودیم که برای بلیتفروشی پیشگام شدیم. بعد از جشنواره ما بود که جشنوارههای دیگری هم به فکر بلیتفروشی افتادند، استقبال بی نظیری که در این سالها از جشنواره فیلم کوتاه تهران شده، مثالزدنی است، اختتامیه آن هم با استقبال مواجه شد، فیلم کوتاه به نظرم وضعیت خوبی دارد، اگر من هم نبودم و دیگران مدیریت میکردند باز هم وضعیت خوب بود چون اساساً در سالهای خوبی از نظر توجه و اقبال عمومی به فیلم کوتاه قرار داریم. ما حدود ده درصد از آثار را میتوانیم بپذیریم و چیزی حدود نود درصد بیرون باقی میماند من گاهی اظهارنظرها را میشنوم میبینم خیلی وقتها خیلی از این دلخوریها برای این است که اثر دوستان به دلیل رقابت تنگاتنگ به جشنواره راه پیدا نمیکند و غمگین میشوند، خودم از نحوه برگزاری جشنواره در سه سال گذشته ناراضی نیستم.
وی درباره اینکه آیا برگزاری مجازی جشنواره باعث کاهش بودجه جشنواره شده است، توضیح داد: سازمان سینمایی و انجمن هر سال تفاهمنامهای عقد میکنند و ماموریتهایی که به انجمن سینمای جوانان تفویض میشود در مقابل هرکدام رقمی مشخص میشود، ما این تفاهم نامه را هم منتشر میکنیم یعنی سازمان سینمایی در شفاف سازی پیشرو است. این سازمان برای امسال دو میلیارد و پانصد میلیون تومان از ابتدای سال برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران در نظر گرفته بود اگر جشنواره را جلو ببریم، برگزار کنیم، نتایجش روشن شود حتماً مثل سال گذشته اسنادش را منتشر میکنیم.
دبیر این دوره از جشنواره درباره اسپانسر جشنواره گفت: اگر شرایط به نحوی پیش رفت که سینماها بازگشایی شد و ما توانستیم در حداقل سه نقطه تهران جشنواره را برگزار کنیم اخبار حمایتها هم منتشر میشود، در حال مذاکره با جاهای مختلف هستیم ولی این امر موکول به برگزاری جشنواره شده است یعنی حامیان مالی جشنواره امیدوارند که بشود جشنواره در شرایطی برگزار شود که ما بتوانیم در سینماها حضور داشته باشیم. بعدها حتماً اخبار و اطلاعات این امر منتشر میشود، فیلم کوتاه نیاز به حمایت گستردهتر فرهنگ و هنر دارد آنچه که تا امروز محقق شده حمایت شهرداری تهران بوده است برای امسال هم شهرداری تهران حمایتی از انجمن سینمای جوانان ایران و برگزاری جشنواره در نظر گرفته است.
وی درباره نمایش فیلمهای کوتاه عنوان کرد: چند ماهی است که انجمن با همکاری پلتفرمهای داخلی در قالب یک برنامه تحت عنوان چهار ایده چهار فیلم هر پنجشنبه تعدادی از فیلمهای کوتاه تولید شده را منتشر میکند و استقبال خوبی هم شده است به نظرم این تنها مسیر ما نیست ولی مهمترین مسیری است که میشود برای نمایش فیلم کوتاه در نظر گرفت شرایط کرونا باعث شده فیلمهای بلند سینمایی هم در قالب پلتفرمها به نمایش دربیایند.
موسوی ادامه داد: در حوزه تولید انجمن سینمای جوانان ایران از سال گذشته فعالیت خود را نامتمرکز کرده است و به واحدهای استانی بیشتر توجه میکند، ۸ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه تولید در نظر گرفته است و همچنان تولیدات هنرجویی، نیمه حرفهای و حرفهای را در سراسر کشور در قالب فعالیتهای دفاتر استانی تعقیب میکند. شرایط فیلم کوتاه هر سال بهتر از سال گذشته است، هر چند هزینههای تولید هم هر سال افزایش پیدا میکند.
کرونا باعث تعطیلی پروژههای فیلم کوتاه نشد
وی افزود: شرایط به این علت هر سال بهتر میشود که استعدادها و خلاقیتهای بیشتری روز به روز دیده میشود، تکنولوژی هم فراگیرتر و در دسترس تر است، با این حال هزینههای تولید امسال به شکل قابل ملاحظهای افزایش پیدا کرد. انجمن مانند گذشته حمایت خود را از فیلمسازان جوان و خلاق انجام خواهد داد. از حیث تولید علی رغم اینکه شرایط کرونایی حاکم شده بود، نزدیک به تعداد سال گذشته و حدود ۱۷۰۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره رسید؛ در واقع کرونا باعث تعطیلی پروژهها نشده بود. مانند سال گذشته انجمن از تولیدات فیلم کوتاه در سراسر کشور در قالب فعالیت ۸۰ دفتر و نمایندگی خود حمایت میکند، شوراهای تولید و فعالیت پیچینگ ما در استانها ادامه دارد. اگر میگویید شرایط کرونا باعث شده فیلم کوتاه جدی تر گرفته شود، به نظرم میتواند نویدبخش باشد تا ما شاهد حضور چهرههای جدیدتر و حتی علاقه مندان بخشهای دیگر صنعت تصویر باشیم که به فیلم کوتاه روی آوردند. شرایط دیگری که میتوانم از آن یاد کنم، تولید تعداد زیادی فیلم موبایلی است که به موضوعات مرتبط با کرونا و مسایل و مصائب آن پرداختند. امیدوارم بتوانیم از فرصت آنلاین برای انتشار بهتر فیلمهای کوتاه استفاده کنیم.
وی درباره برگزاری جشنواره عنوان کرد: اگر شرایط به نحوی پیش برود که تهران برای مدت طولانی قرنطینه شود و ما سال ۹۹ را از دست دهیم حتماً میتوانیم آثار ایرانی و خارجی را صرفاً به دست داوران برسانیم، داوران نتایج را اعلام کنند و اختتامیهای مجازی برگزار کنیم، این بدترین سناریو برای جشنواره فیلم کوتاه تهران است ولی امیدواریم به این شرایط نرسیم. اگر چنین اتفاقی رخ داد باید موضوع در شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح و درباره آن تصمیمگیری شود.
هیچ امکان فنی برای جلوگیری از قاچاق نداریم
موسوی درباره قاچاق فیلمها تاکید کرد: هیچ امکان فنی برای جلوگیری از قاچاق فیلمها وجود ندارد لذا از پخش آنلاین فیلمهای ایرانی بر اساس مصوبه شورای سیاستگذاری صرف نظر کردیم. راههای مختلفی برای کاهش ریسک آن وجود داشت اما همه آنها راه حل های دیگری هم برای قاچاقچیان فیلمها داشت. آثار بخش ملی جشنواره امسال یا در سینما پخش خواهد شد یا پخشی نخواهد داشت و نهایتاً داوری خواهد شد اما در حوزه بینالملل از صاحبان آثار اجازه گرفتیم تا در شبکههای ملی خود آثار را پخش کنیم. همانطور که میدانید امکان استفاده از پلتفرمهای داخلی از خارج از کشور وجود ندارد و این اتفاق باعث میشود آثار بخش بینالملل سرقت نشود. مگر اینکه کسی شیطنت کند، فیلم را از بسترهای ایرانی بردارد و در اینترنت جهانی منتشر کند، امیدوارم این اتفاق رخ ندهد و اعتماد فیلمسازان خارجی به ما خدشه دار نشود. در بخش بینالملل با توجه به اجازهای که از صاحبان آثار دریافت کردیم، فیلمها در پلتفرمها پخش خواهد شد، اما در بخش ملی نه و اگر سینماها باز نشوند، ما هیچ فیلم ایرانی را در قالب پلتفرمها و تلویزیون نمیتوانیم پخش کنیم.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان درباره بودجه جشنواره بیان کرد: درباره بودجه جشنواره آنچه مصوب شده است در تفاهم نامه بین سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان ایران، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. اینکه تا چه اندازه از این اعتبار صرف خواهد شد، منوط به برگزاری جشنواره خواهد بود. به محض برگزاری جشنواره اسناد آن و همچنین اگر حمایتی از اسپانسرها جذب کنیم مانند هر سال در قالب شفاف سازی فعالیتها منتشر خواهد شد.
وی افزود: در خصوص حمایت از اثر برگزیده برای تولید فیلم بعدی، این مساله همواره محل مناقشه بوده است، در بسیاری از جشنوارهها این جایزه را برای حمایت از تولید فیلم بعدی اعلام میکردیم اما در تولید فیلم بعدی، فیلمنامه و… صاحب اثر با شورای تولید گاهی به نتیجه نمیرسد. لذا به نظرم این وعده واقعبینانه نبوده و خیلی محقق نمیشده است. به نظرم باید این ۲ امر را مستقل از یکدیگر دید و حمایت از فیلمساز برای تولید اثر بعدی نمیتواند جایزهای برای فعالیت امروز او باشد.
کرونا باعث کاهش وسواس در انتخاب آثار نشد؟
وی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه آیا برای رسیدن به کمیت، وسواس در کیفیت آثار را کاهش میدهند یا نه، توضیح داد: ما کیفیت را فدای کمیت نکردیم. ضمن اینکه کرونا بر کمیت آثار تاثیری نداشته و نزدیک به هزار و ۷۰۰ فیلم ایرانی در بخشهای مختلف تولید شده است. اما اتفاق جدیدی که افتاد تولید تعدادی فیلمهایی با موضوع کرونا، مصائب آن و تلخ کامیهای آن بود. حقیقتاً فیلم کوتاه همواره همینطور بوده است و به سرعت به اتفاقاتی که در جامعه دیده میشود، واکنش نشان میدهد و کرونا هم که فکر میکنم یکی از غریبترین اتفاقات جهان است و هنرمندان و فیلمسازان هم به آن واکنش نشان دادند. تعدادی از آثار با موضوع کرونا تولید شده بود که به دبیرخانه ما رسید و برخی هم به جشنواره راه پیدا کردند.
دبیر جشنواره درباره اولویتهای انجمن بیان کرد:.ما در اولویتهای تولیدی خود به همه شوراهای پیچینگ در سراسر کشور ابلاغیه فرستادیم که آثار تولیدی باید در قالب اولویتهای مفهومی مصوب ما باشد و آن هم چیزی نیست جز آثاری که بتواند به افزایش همبستگی اجتماعی، امید به آینده ایران عزیز، افزایش اعتماد و مشارکت، آثاری که مبارزه با فساد و تبعیض را تبلیغ میکنند، آثاری که به نهاد خانواده توجه میکنند، آثاری که مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی هستند و …این مفاهیمی است که اولویت ماست و میخواهیم در سراسر کشور به آن توجه کنیم و بودجه اندکی را که در تولید داریم، مصروف این دست از آثار میکنیم و به تمام شوراهای خود در سراسر کشور اطلاع دادیم آثاری که تصویب میکنید، باید موید این فضا باشد ولو اینکه اثری در بستر دراماتیک خود روایت تلخی دارد، باید در نتیجه نهایی به افزایش این مفاهیم و همبستگی ملی کمک کند. جشنواره در حقیقت فراخوانی دارد که اولویتها و بخشهای متعدد و جوایز هریک اعلام شده است. اما باور شخصی من است، این است که فیلم کوتاه به دلایل مختلف علاقهمند است به موضوعات ملتهب بپردازد. اشکالی ندارد اگر از ظرفیتهای دراماتیک بهتری میخواهد استفاده کند و در آن زمان محدود زیر ۳۰ دقیقه که ما تعریف میکنیم میخواهد بر مخاطب اثربخش باشد.
موسوی در پاسخ به برخی گلایهها در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تاکید کرد: در خصوص تولیدات انجمن سینمای جوانان هم که برخی از دوستان کامنت میگذاشتند جشنواره تنها آثار انجمن را میپذیرد و در جدول نمایشها میگذارد، باید بگویم که سال گذشته مجموعاً ۲۷ درصد آثار راه یافته به جشنواره متعلق به انجمن سینمای جوانان بود. امیدوارم ظرف دو روز آینده دوستان من در ستاد خبری این خبر را منتشر کنند که چه تعداد از آثار بخش ملی جشنواره متعلق به انجمن سینمای جوانان ایران است. هر چند طبیعی است که بیشتر آثار متعلق به انجمن باشد چون انجمن مهمترین مرکز تولید فیلم کوتاه تهران است ولی مطلقاً چنین سیاستی نداریم که اگر اثری تولید انجمن یا تهران نباشد از اولویت کمتری برخوردار باشد.
وی در پایان گفت: میفهمم دوستان جوان من، هنرمندان فیلمساز خوب کشورم با چه سختیهایی کار میکنند و منابع مالی خود را تامین میکنند و با چه رویاها و آرزوهایی پا در مسیر ساخت فیلم کوتاه گذاشتند و دوست دارند در مهمترین ویترین فیلم کوتاه کشور که جشنواره فیلم کوتاه تهران است، دیده شوند اما قبول کنید از یک رقابت تنگاتنگ که نزدیک به ۱۷۰۰ فیلم ایرانی برای آن ثبت نام کردند و حداکثر ۱۰ درصد آثار به جشنواره راه پیدا میکنند ما باید منتظر این گلهها و نارضایتیها باشیم. بیش از ۹۰ درصد متقاضیان به جشنواره راه پیدا نمیکنند اما به این دلیل بخواهیم جشنواره را متهم به توجه ویژه به تهرانیها و تولیدات انجمن سینمای جوانان ایران کنیم از انصاف به دور است. امیدوارم این همه فیلم خوبی که تولید میشود و ممکن است ما نتوانیم در جشنواره میزبانشان باشیم بتوانند به جشنوارههای معتبر دیگر داخلی و خارجی راه پیدا کنند و اگر فیلم خوبی باشند و هیات انتخاب جشنواره فیلم کوتاه تهران با مهربانی کافی با آنها برخورد نکرده و قدرشان را به جا نیاورده باشد، حتماً در جشنوارههای دیگر قدرشان به جا آورده خواهد شد، دیده میشوند، شناخته میشوند و میتوانند جایزه کسب کنند
1 دیدگاه