دیگر وقت پنهان کاری نیست/گفتگو با کارگردان برنامه ” مهر گردون “
مصاحبه با حبیب نریمانی کارگردان و تهیه کننده برنامه "مهر گردون"
برای کسانی که برنامه جنجالی و پر مخاطب شوک را از شبکه سه دنبال کرده اند ، شاید نام حبیب نریمانی را بعنوان کارگردان در تیتراژ قسمتهایی از آن مجموعه دیده باشند . یکی از پر کارترین برنامه سازان و کارگردان تلویزیون که بعد از اخذ مدرک کارگردانی تئاتر از دانشگاه سوره اصفهان برنامه های مختلفی چون پردیس پارسی ( برنامه ۵۲ قسمتی درباره فرش دستباف ایرانی برای شبکه یک سیما ) ، ” گرمایش زمین ” و ” زندگی در حاشیه خلیج فارس” را برای شبکه جهانی پرس تی وی کار کرده است .” مهر گردون ” عنوان برنامه جذابی است که طی روزهای آینده از گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو پخش خواهد شد و حبیب نریمانی علاوه بر کارگردانی ، تهیه کنندگی این برنامه را نیز بعهده داشته است . به این بهانه با او به گفتگو نشسته ایم :
*فیلمروز: کارهای تو را که نگاه میکنم همیشه سعی کرده ای یک نوآوری در ساخت و بیان دیدگاهت در برنامه سازی داشته باشی ، در این مسیر ” مهر گردون ” قرار است چه چیزی را با مخاطب در میان بگذارد ؟
- حبیب نریمانی : بستر اصلی مهر گردون بر پایه معرفی خیرین مدرسه ساز هستش و ما سعی کردیم برای حدود ۳۰ نفر از خیرین مدرسه ساز در این برنامه نوعی بزرگداشت برگزار کنیم و آنها را تشویق کنیم که به کارشان با قدرت بیشتری ادامه دهند و در این میان هم مخاطب با اطلاعات جالبی از روند کار ، زندگی و دغدغه های روزمره این آدمها آشنا میشود
*هر قسمت از برنامه مهر گردون مربوط به یکی از این ۳۰ خیر مدرسه ساز است ؟
- -بله ، هر قسمت برنامه با نگاهی نو به زندگی یکی از خیرین می پردازد که هر کدام تا به حال بیشتر از ۱۰ مدرسه در سراسر کشور ساخته اند
*مدت زمان هر برنامه چند دقیقه است ؟
- -ما در طی ۲۵ دقیقه وارد زندگی این ادمها می شویم و در طی برنامه هم سامانه ای را ترتیب داده ایم که مردم عادی و مخاطبین هم بتوانند با مشارکت در این طرح حتی به اندازه ۵هزار تومان هم که شده به بنیاد خیرین مدرسه ساز کمک کنند . ما واقعا معضلات زیادی در این زمینه داریم شما فکر کنید برای تامین یک بخاری کوچک چیزی حدود سیصد هزار تومان پول لازم است اما ما ممکن است همین مقدار پول را در یک شب و در یک رستوران هزینه کنیم ، شاید اگر همه ما بتوانیم سهم کوچکی از بودجه خودمان را به این مسائل اختصاص بدهیم آن وقت در روستاهای دور افتاده دیگر شاهد فاجعه هایی مثل حادثه شین آباد نخواهیم بود.این برنامه سعی میکند یک تصویر دقیق و یک دغدغه جدی از این مساله را که نیاز جدی خیلی از شهر ها و روستاهای امروز ما است به مخاطب ارائه دهد
*یعنی ” مهر گردون ” سعی میکند که فرهنگ کمک به ساخت و تجهیز مدرسه را در جامعه اشاعه بدهد ؟
- -ببینید یک واقعیتی وجود دارد که ما هنوز در خیلی از روستاها و مناطق دور افتاده امکانات اولیه رفاهی نداریم. راه چاره درمان پنهان کردن این محرومیت ها نیست بلکه باید مردم را با این مسائل آشنا کرد و دغدغه کمک به رفع این مشکلات را در میان قشر سرمایه دار جا انداخت . واقعیت این است که چشم بستن بر روی آتش ، آتش را خاموش نمیکند بلکه برای خاموش کردن آن باید تلاش کرد . آن وقت از این طریق میتوان در دور افتاده ترین روستاها هم شاهد رشد علم بود جالب اینه که ما توی همین برنامه توانستیم از میان همین خیرین قول ساخت ۱۰ مدرسه دیگر را هم بگیریم . وقتی میدیدم در یک روستا ، بچه ها و معلمشان زیر سایه یک درخت درس میخوانند ، به نظرم رسید دیگر وقت پنهان کاری نیست .
*چه فرم ساختاری ای را برای تولید مهر گردون در نظر گرفتی ؟
- -ما سعی کردیم از طریق یک نگاه آوانگارد به این قضیه نگاه کنیم . ما یک دکور ساده و کارگاهی ساختیم که بتونه فضای ساخت و ساز را به مخاطب القا کنه . دوست نداشتیم وقتی داریم از فقر و محرومیت صحبت میکنیم ، خیرین را روی مبل های گران قیمت و دکوراسیون شیک بنشانیم . شما در دکور ما حتی آجر و سیمان میبینید . چون به نظر ما هیچ چیز نباید درخشانتر از حضور خود خیرین می بود حتی در اجرا هم سعی کردیم به سمت اشک و آه و ناله نریم و به جای احساساتی کردن مردم بیشتر منطق مخاطب را به کار بگیرم
*چی شد که در اجرا به امیر حسین مدرس رسیدی ؟
- -من به مجریهای زیادی فکر کردم ، اما چون قبلا با امیر حسین مدرس کار کرده بودم و روحیات و مدل اجرا و تواناییهای او را می شناختم ( ما قبلا برنامه پردیس پارسی را در ۵۲ قسمت درباره فرش ایرانی با هم کار کرده بودیم ) به او فکر کردم . از طرف دیگر کاریزمای امیر حسین مدرس برای این برنامه خیلی خوب بود و نگاه عرفانی او در کنار سواد و تسلط بالایی که در اجرا داره باعث شد که در انتخاب او تردید نکنم .
*چطور شد که برای این برنامه اسم ” مهر گردون ” را انتخاب کردی ؟
- -انتخاب اسم این برنامه حکایت جالبی داشت . راستش برای انتخاب اسم از حافظ کمک گرفتیم . حافظ را باز کردیم و این شعر آمد که : ده روز مهر گردون ، افسانه است و افسون ، / نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا. به نظرمان آمد که انتخاب اسم هم همان وجه عرفانی برنامه ما را به همراه داشت. چون برای ما مفهوم مهر ورزی خیلی مهم بود
*من به ساخته های پیشین تو که نگاه میکنم دغدغه های اجتماعی را در ساخته های تو به وضوح میبینم ، مثل مستند تکان دهنده ای که درباره اعتیاد ساخته ای ، چی شد که به سمت خیرین مدرسه ساز رفتی؟
- -به نظرم یکی از رسالت های مستند سازی ایجاد سوال است . من هم سعی کردم طی سفارشی که برای اجرای این کار به من شد همچنان دغدغه های اجتماعی خودم را در این مورد هم حفظ کنم . ما معضلات زیادی در کشور داریم اما در کنار آن خیرین زیادی هم داریم که می توانند در زمینه های مختلف به کمک مردم و دولت بیان . تو همین زمینه مدرسه سازی وقتی یک مهرورز از سرمایه های میلیاردی خودش میگذرد و شروع به احداث چندین مدرسه میکند مثل این است که در حال ساختن یک پشتوانه فرهنگی و علمی برای کشور خودش است که میتواند به میزان قابل توجهی در کنار اشتغال زایی ، جرم و جنایت را هم در مناطق محروم کاهش دهد
گفتگو از : کمال پورکاوه