سایت تحلیلی خبری فیلمروز/ کمال پورکاوه: درست است که ایجاد حواشی درگیرکننده یکی از تکنیکهای تبلیغاتی برای جلب توجه مردم به هر محصول و یا ارائه دهنده خدمات می باشد ، اما این طور که به نظر می رسد ، پروژه های بزرگ تولیدی در سینمای ایران خواسته یا ناخواسته پیوندی همیشگی را با این ترفند تبلیغاتی برقرار کرده اند که در این اوضاع و احوال پیچیده و نا بسامان مخاطب، بتوانند سهم بیشتری از بازار فروش را به خود اختصاص دهند .
حواشی سریال قورباغه
سریال بحث برانگیز ” قورباغه” به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی که برای پخش از شبکه نمایش خانگی و اختصاصی پلتفرم نماوا تولید شده است ، از همان ابتدا و با بروز شایعاتی در رابطه با دستمزد هنگفت نوید محمد زاده و پیوند های مالی شرکت سرمایه گذار با متهمان فساد اقتصادی ، خودش را بعنوان داغ ترین خوراک رسانه ای برای بسیاری از خبرنگاران مطرح کرد .
اما شاید مهمترین اتفاق در رابطه با سریال قورباغه همین چند روز پیش رقم خورد . جایی که هومن سیدی در صفحه اینستاگرام خودش ضمن انتقاد از سازمان سینمایی و وزارت ارشاد ، از به تعویق افتادن های مکرر نمایش سریال گلایه کرد و از سازمان سینمایی خواست که اگر سریالی که آنها به احترام و عشق به مردم ساخته اند توقیف شده است، اعلام کنند .در کمال تعجب ، سازمان سینمایی همیشه خسته در عرض کمتر از چند ساعت، گلایه هومن سیدی را بی پاسخ نگذاشت و اعلام کرد قسمت اول سریال از بیست و چهارم آذرماه پخش خواهد شد و شایعه توقیف آن را رد کرد .
در این میان تعدادی از منتقدان و علاقمندان سینما که سابقه چنین حواشی را در میان تولیدات دیگر هم به خاطر داشته اند ، این حرکت هومن سیدی را ترفند تبلیغاتی دیگری برای جلب توجه مخاطبان به این سریال دانسته و کار را حتی به باز پخش سخنرانی سیدی و اهدای جایزه جشنواره فجر به رئیس جمهور نیز کشاندند .
واقعیت این است که سینمای ایران در طی همه این سالها شباهت بسیاری به برنامه ” نود ” عادل فردوسی پور پیدا کرده است .یعنی جایی که حواشی از متن مهمتر جلوه کرده و مثلا لب خوانی فحشی که بازیکن در زمین فوتبال می دهد از تجزیه و تحلیل کیفیت بازی مهمتر به نظر می رسد.
سریال قورباغه نیز بعنوان پر هزینه ترین سریال شبکه نمایش خانگی ، با توجه به فضای عمومی سینما ، نمیتواند از حواشی ریز و درشتی که خواسته یا ناخواسته حول محور آن شکل میگیرد در امان بماند .چیزی که هومن سیدی بعنوان یکی از حرفه ای ترین فیلمسازان حال حاضر ، باید خیلی خوب از آن اطلاع داشته باشد و برای همین هم هست که در بیانیه اعتراضی خود ،سریال قورباغه را تلاشی سه ساله برای احترام به ” مردم ” دانسته است. همان ” مردم ” که همچون نمادی از معصومیت و مظلومیت نیازمند خدمتگزارانی پر تلاش هستند .