سعید عقیقی: فیلمنامههای کوتاه ما دچار سندرومهای گوناگونی هستند
چهارمین نشست کارگاههای آموزشی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با عنوان موضوع «تحلیل فیلمنامههای بخش مسابقه» برگزارشد که «سعید عقیقی» موضوع سندرم در فیلمنامه را به بحث گذاشت.
به گزارش فیلمروز نشستهای روز چهارشنبه ۲۲ آبان به دبیری سعید عقیقی برگزار میشود که در نشست آموزشی آخر، این فیلمنامهنویس خود درباره متن تعدادی از آثار شرکتکننده سخن گفت و افزود: «فیلمنامههای ما در این زمان دچار سندرم شدهاند. البته فیلمهایی که دچار سندرم فیلمنامه هستند، بسیار تشویق شدهاند. اغلب فیلمهایی که برایشان دست میزنند، همان فیلمنامههایی هستند که در آن خشونت بسیار دیده میشود. یک نوع سندرم به “اس ای جی” داریم که در فیلمهای سالهای اخیر ما دیده میشوند. این سندرم به معنای آن است که اگر فیلمی پول بیشتری دارد، تصویر بهتری نیز دارد.»
وی ادامه داد: «سندرمی که در این دوره از جشنواره فیلمها را دچار خود کرده بود، سندرم الگوبرداری است. فیلمنامهای که به سمت الگوبرداری میرود از این لحاظ دچار ضربه میشود که کارگردان از یک جایی به بعد فیلم خود را رها میکند و به سمت الگوی مورد نظر حرکت دارد. نمونه فیلمهایی که در این دوره حضور داشتند و به سمت الگوبرداری رفتهاند. در واقع «عزیز»، «به چیزی دست نزن»، «امتحان»، «دم اژدها»، «لاری»، «سوربز» و«اکو» نمونه فیلمهایی هستند که در این قالب میگنجند. یک سندرم دیگر نیز وجود دارد تحت این عنوان که آغاز، میان و پایان داستان دچار یک سردرگمی است. فیلم «بیا پیش عمو»، «مگرالن»، «جونده»، «موناکا»، «جذر بیست سالگی»، «تاناکورا»، «شوفر»، «دابر»، «بهتر از آرمسترانگ» نیز در این گروه بودند.»
عقیقی در پایان به این نکته اشاره کرد: «ما تصور میکنیم، فیلمنامهنویس فیلم زمانی که مینویسد بر آنچه که اتفاق میافتد آگاه است. بنابراین سطح فیلمهای جشنواره باید از طریق آموزش بالا ببریم.»
سی و ششمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از ۱۸ آبان آغاز شده و تا ۲۴ آبان در پردیس سینماگالری ملت ادامه دارد.