نقد شاهرخ دولکو بر فیلمهای جشنواره حسنات: کپی برداری از کارگردانان بزرگ هیچ ارزشی ندارد
به گزارش فیلمروز، نشست آموزشی و جلسه نقد و بررسی فیلم های بخش مسابقه هفتمین جشنواره حسنات صبح یکشنبه با حضورشاهرخ دولکو، منتقد سینما جمعی از دانشجویان و علاقه مندان سینما در سالن جلسات کتابخانه مرکزی شهر اصفهان برگزار شد.
دولکوبا نقد و بررسی فیلم های کوتاه داستانی و فیلم کوتاه مستند در بخش مسابقه هفتمین جشنواره ملی فیلم حسنات نکات آموزشی پرباری را به علاقه مندان انتقال داد، وی در ابتدا داستان فیلم مستند آرش محمدی به نام “تو سعی کن خاطره بسازی ” را شرح داد و گفت: تو سعی کن خاطره بسازی داستان واقعی از زندگی شخص کارگردان را بیان می کرد و زندگی شخصی بود که به علت مشکلات مالی و بیکاری درگیر یک سری از مسائل می شود و در این بین هیچ کدام از افراد خانواده با یک دیگر ارتباط کلامی بر قرار نمی کنند و همین موضوع نقطا عطف فیلم محسوب می شود.
وی در ادامه مستند آرش محمدی را مستندی دانست که در حین حال که مستند کار شده است برخی بازسازی ها نیز در فیلم دیده می شد.
دومین فیلم کوتاه مستندی که توسط منتقد سینما نقد شما مستند شکلاتی به کار گردانی یوسف جعفری بود، این منتقد سینما مستند” شکلاتی” را مستندی که فیلم ساز شخصی جذاب را پیدا کرده و بخشی از زندگی او را به نمایش می گذارد دانست و گفت: این مستند داستان زندگی راننده تاکسی تهرانی را روایت می کرد که با شکلات از مسافرانش پذیرایی می کرد.
دولکو ادامه داد:این فیلم مستند حالت گزارشی دارد و هیچ نقطه نظری از کارگردان را در فیلم نمی بینیم بلکه فیلم ساز میتوانست با برداشت خود از کار راننده لایه دیگری به فیلم اضافه کرده و مستند را جذابتر کند.
این منتقد سینما همچنین اضافه کرد: گاهی فیلم ساز فکر می کند با یافتن ایده جذاب میتواند فیلم خوبی را ارائه دهد ایده فیلم را نجات میدهد اما این گونه نیست و این فیلم ساز است که با پرورش دادن ایده فیلم را نجات میدهد.
دوکلو در ادامه این نشست به بررسی موشکافانه فیلمهای کوتاه داستانی بخش مسابقه پرداخت و اولین انتقاد خود را به فیلم “به وقت نهار” اختصاص داد و گفت: یکی از بزرگترین مشکلی که در فیلم به وقت نهار دیده شد عنوان فیلم و استفاده از کلمه عربی نهار به جای ناهار است که این اشتباه به قسمت ویراستاری بر میگردد و کارگردان نیز میتوانست با کمی دقت کلمه ناهار را جایگزین کلمه عربی نهار در عنوان فیلم کند.
وی فیلم داستانی “به وقت نهار” را فیلمی موفق دانست و گفت:این فیلم جوایز زیادی را در جشنواره های مختلف از آن خود کرده و در جشنواره کن نیز نامزد دریافت نخل طلا شده است.
از دیگر فیلم هایی که توسط شاهرخ دولکو، منتقد سینما بررسی شد فیلم کوتاه داستانی محمدرضا مجد به نام “سواد کوهی” بود که دولکو در ارتباط با این فیلم اظهار کرد: در این فیلم تقلید از کارگردانان بزرگی چون “اصغر فرهادی” و “عباس کیارستمی” به وضوح پیداست و در برخی از صحنه با صحنههای آشنایی در فیلم جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی مواجه می شویم.
وی ادامه داد: تقلید و کپی برداری از کارگردانان بزرگ هیچ ارزشی ندارد و فیلمی که با خلاقیت خود فیلم ساز ساخته شود دارای ارزش و کیفیت است.
دولکو افزود:شما به عنوان فیلمساز فیلم کوتاه دارای هیچ محدودیتی نیستید و آزادی کامل دارید که هر آنچه در ذهن دارید به نمایش گزارید.
در پایان این نشست فیلم سازانی که از فیلم آنان نقد شده بود از فیلم خود دفاع کرده و سوالات خود را مطرح کردند.