گفتگوی اختصاصی فیلمروز با سید صادق موسوی،مدیر عامل انجمن سینمای جوان
مدیر عامل انجمن سینمای جوان ایران باید خودش را خدمتگزار فیلم کوتاه کشور بداند نه خدمتگزار انجمن
سایت تحلیلی خبری فیلمروزhttps://filmrooz.com: سید صادق موسوی مدیر عامل جوان و پر انرژی انجمن سینمای جوان در مدت زمان کوتاه تصدی گری اش در این مهمترین مرکز آموزش و تولید فیلم کوتاه کشور ، تحولات و اتفاقات مثبتی را بوجود آورده است که علاقمندان را به حمایتها و فعالیت های این انجمن امیدوارتر ساخته است .تحول چشمگیر در سیستم آموزشی انجمن که متناسب با شرایط روز تغییر کرده است، به همراه برگزاری جشنواره های بومی نظیر جشنواره ژیار که اردیبهشت امسال در سنندج ( بعد از چند سال وقفه) برگزار شد ، ما را بر آن داشت تا با مدیر عامل خوش فکر انجمن، گفتگویی صریح و بی پرده داشته باشیم :
فیلمروز: از نظر انجمن سینمای جوان و سید صادق موسوی ، فیلم کوتاه چه تعریف مشخصی دارد؟
موسوی: من خودم یک تعریفی از فیلم کوتاه دارم و اون هم اینه که فیلم کوتاه فیلمی است که نمیشود نسخه بلندی ازش ساخت . یعنی امکان اینکه بتوان آن را از لحاظ زمانی تبدیل به یک فیلم بلند کرد وجود نداشته باشد.
فیلمروز: عده ای فیلم کوتاه را یک سکانس از یک فیلم بلند می دانند …
موسوی: به نظرم تعریف درستی از فیلم کوتاه نیست ، فیلم کوتاه هویت مستقل خودش را دارد، ما معمولا به فیلمهای زیر ۳۰ دقیقه فیلم کوتاه می گوییم که به چهار دسته داستانی ، مستند ، تجربی و پویانمایی ( انیمیشن) تقسیم می شوند . که همه این موارد را تا زمانی که زیر ۳۰ دقیقه باشند انجمن سینمای جوان برای تولید و نمایش ، به فیلمسازان خدمات ارائه میدهد و فیلمهای بالاتر از ۳۰ دقیقه را سازمانهای دیگر مانند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یا فارابی خدمات می دهند .
اما به هر ترتیب تفاوت فیلم کوتاه با بلند به نظرم در نوعی تجربه گرایی و جسارتی است که ممکن است در سینمای بلند بابت وابستگی اش به مسائل مالی و اقتصادی کمتر سراغ آن برویم. در فیلم کوتاه چون بحث گیشه مطرح نیست راه برای خلاقیت، ابتکار و پرسش کردن باز می شود. برای همین است که فیلم کوتاه برای کسانی که به فضای آرتیستیک و فرهنگی سینما علاقه دارند جذابیت بیشتری پیدا میکندو فیلمسازان مطرحی هم که از دل فیلم کوتاه به سیننای بلند راه یافته اند همچون شهرام مکری و مجید برزگر ، در حال حاضر فیلمهای فرهنگی تولید میکنند
در حال حاضر پروسه تولید فیلم در انجمن سینمای جوان به چه صورت است ؟
انجمن هفتاد دفتر نمایندگی در سراسر کشور دارد که فیلمسازها در صورت تمایل باید طرح و فیلمنامه خود را به یکی از این مراکز ارائه داده و بعد از تصویب برای حمایت مالی تقاضا دهند. ما سه دسته فیلم تولیدی در انجمن داریم . یک دسته فیلمهای هنرجویی هستند که علاقمندان با گذراندن دوره نه ماهه آموزش فیلمسازی بابت پایان نامه خود باید یک فیلم ارائه دهند که ما به آنها فیلمهای هنرجویی میگوییم و انتظارات فراوانی هم در حوزه زیبایی شناسی از آنها نداریم و طبق قاعده از حمایت مالی چندانی هم برخوردار نمی شوند و بیشتر در حوزه تجهیزات و ارائه مجوزهای لازم همکاری صورت میگیرد .
اما دسته دوم فیلمهای نیمه حرفه ای هستند که دردفاتر سراسر کشور بعد از تصویب فیلمنامه به آنها خدمات و کمک های مالی داده می شود و دسته سوم که ما به آنها فیلمهای حرفه ای می گوییم ، تنها در دفتر تهران امکان تصویب و تولید پیدا میکنند.
این فیلمهای حرفه ای چه ویژگی باید داشته باشند تا از حمایت شما برخوردار شوند ؟
اولا فیلمسازی که به ما مراجعه میکند باید سابقه داشته باشد یعنی ما حتما باید کارهای قبلی این فیلمساز را دیده باشیم .ثانیا کلیه عوامل تولید فیلم مورد نظر باید حرفه ای باشند و در وجه بعدی ، قصه و جذابیتهای آن است که ما را مجاب به حمایت از آن فیلمساز خواهد کرد .
آیا انجمن بر روی تولید گونه خاصی از فیلمها توجه و تمرکز دارد ؟
ما در حال حاضر بیشتر در گونه داستانی فعالیت میکنیم.این قضیه ماموریت ما نیست ، این خود فیلمسازان هستند که بیشتر علاقمند تولید فیلمهای داستانی هستند و در این یکی دو ساله توانسته اند در جشنواره های مختلف جهانی بدرخشند و جوایز خوبی هم کسب کنند
به جشنواره ها اشاره کردید ، فکر میکنید برگزاری این جشنواره ها چه تاثیری می تواند در رشد و بالندگی فیلم کوتاه داشته باشد ؟
به نظرم برگزاری جشنواره برای فیلم کوتاه خیلی مهمتر و موثرتر از برگزاری جشنواره برای فیلم بلند است . برای اینکه فیلم بلند اگر به جشنواره هم راه پیدا نکند، میتواند در اکران عمومی با مخاطب ارتباط برقرار کند . فیلمهای ویدئویی هم که در شبکه نمایش خانگی توزیع می شوند هم به همین شکل است . اما تنها محل ظهور و بروز فیلم کوتاه جشنواره است و برگزاری جشنواره ها در این زمینه اهمیت زیادی پیدا میکند . سینمای جوان ایران سالانه، سه جشنواره منطقه ای در ایران برگزار میکند
و علاوه بر آن از جشنواره های بومی منطقه ای هم حمایتهای مادی و معنوی بعمل می آورد، مانند جشنواره ژیار که اردیبهشت ماه امسال در سنندج برگزار شد.اما مهمترین رویداد ما همان جشنواره فیلم تهران است که بزرگترین گردهمایی فیلم کوتاه در خاور میانه محسوب می شود چرا که از بیش از ۱۱۷ کشور جهان تقاضای حضور دریافت میکند .
به نظر می رسد که امسال هم با پیگیری های شما ، پاتوق فیلم کوتاه در تهران به راه افتاده است
برای ما نمایش و اکران فیلم های کوتاه از برگزاری جشنواره هم مهمتر است .ما خیلی تمایل داریم که بتوانیم از طریق یکی از شبکه های vod، نمایش فیلم کوتاه را در بسترهای به روز تری گسترش دهیم یا همانند تجربه اخیر اکران فیلم کوتاه در گروه هنر و تجربه که با استقبال خوب مخاطبان هم روبرو شده است بتوانیم به دیده شدن آثار سینمایی کوتاه کمک بیشتری کنیم .
با راه اندازی دوباره پاتوق فیلم کوتاه در سالن نمایش کانون پرورش فکری هم سعی میکنیم دوشنبه هر هفته فیلمهای کوتاه مطرح ایران و جهان را برای علاقمندان اکران کنیم .
انجمن سینمای جوان چه کارهایی برای معرفی بیشتر فیلمها به جشنواره های جهانی انجام می دهد ؟
حقیقت این است که بچه های فیلم کوتاه خیلی مستقل و خوب عمل میکنند و بدون حمایت و دخالت ما خودشان فیلمهایشان را در جشنواره های مختلف جهانی شرکت می دهند ولی انجمن ، فیلمهایی را که خودش تولید کرده به جشنواره های مختلف ارسال میکند، هر چند تعداد فیلمهای تولیدی و جشنواره هایی که در سراسر جهان برگزار میشود زیاد هستند اما ما به سهم خودمان ، فیلمها را در جشنواره های مختلف شرکت می دهیم . نکته مهم این است که سینمای کوتاه ما در سال قبل ۹۰۰ حضور بین المللی داشته و نزدیک به ۲۰۰ جایزه بین المللی دریافت کرده است . در این مسیر ، انجمن سینمای جوان هم به نوبه خود فعال است.
آیا فیلمی که تماما توسط خود انجمن به تولید رسیده است ، توسط خود فیلمساز به شکل مستقل می تواند در جشنواره های خارجی شرکت کند ؟
بله، این امکان وجود دارد که فیلمساز ضمن مکاتبه با ما ، تمایلش به حضور در یک جشنواره را به اطلاع ما می رساند و از ما اجازه حضور را دریافت میکند . درست است که ما سرمایه گذار فیلم کوتاه هستیم ولی ما فیلم را متعلق به صاحب اثر می دانیم چرا که ما نگاهمان به فیلمساز حمایتی است . ما اینجا احساس مالکیت و ریاست نمیکنیم . اگر ما اینجا هستیم بخاطر حضور آرتیست ها و فیلمسازانی است که در این زمینه فعالیت میکنند.
برنامه امسال انجمن برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره فیلم کوتاه تهران چیست؟
ما کمیته های اجرایی جشنواره امسال را شش ماه قبل از برگزاری جشنواره فعال کردیم و جلسات هفتگی درباره کم و کیف جشنواره در حال برگزاری است. بخش بین الملل ما که کارش را از اسفند ماه آغاز کرده تا الان حدود هزار فیلم خارجی که به دفتر جشنواره رسیده است را دیده اند
من یک نظم و نظامی با حضور شما در انجمن و برگزاری جشنواره ها میبینم که قابل ستایش است.به نظر شما سیاستهای اجرایی در مدیریت انجمن سینمای جوان چه تفاوتهایی با سالهای قبل کرده است ؟ چه آسیب شناسی از دوره های قبل صورت گرفته که شما سعی کردین آن را پوشش بدهید؟
واقعیت این است که ما بر سنگهای استوار سینمای جوان با نزدیک ۴۰سال عمر ایستاده ایم و هر ارزشی امروز در اختیار ما است همه به خاطر زحماتی است که قبلا کشیده شده اما تجربه من در مدیریت باعث شده که برای کارامدی بیشتر، تفویض اختیار بیشتری را به معاونانم میدهم . انجمن چهار معاون دارد که تک تک آنها مستقل فعالیت می کنند و مدیریت من در انجمن به معنای دخالت در کار آنها نیست بلکه نوعی تقسیم کار و هماهنگی است که بتواند به بهترین نتیجه منجر شود.
در حوزه بیرونی هم اعلام کرده ایم که ما یک دستگاه خدمات دهنده و سرویس دهنده به فیلمسازان هستیم. ما اینجا ننشسته ایم که ریاست کنیم و بگوییم این فیلم مال ما است .ما هزاران فیلم در آرشیو انجمن داریم که چون مالکیتشان را از آن انجمن می دانسته اند ، نه در جشنواره ای شرکت داده شده اند و نه اختیارش به فیلمساز داده شده و همینطور در آرشیو مشغول خاک خوردن است . ما سعی کرده ایم این نگاه مالک گونه را از انجمن برداریم .ما امیدواریم بتوانیم روزی جشنواره فیلم کوتاه تهران را بدون حتی یک فیلم تولیدی از انجمن سینمای جوان برگزار کنیم . هدف نهایی و ایده آل ما ، حمایت از فیلمسازان مستقل و فراهم آوردن بستری است که علاقمندان در سراسر کشور بتوانند به راحتی فیلم خوشان را بسازند.
در یک کلام بگویم مدیر عامل انجمن سینمای جوان ایران باید خودش را خدمتگزار فیلم کوتاه کشور بداند نه فقط خدمتگزار انجمن
آموزش های انجمن با توجه به تحولات تکنیکی امروزه و رشد سطح دانش و آگاهی مردم چه تغییراتی کرده ؟
آموزشهای انجمن روزآمد شده . کمیسیونهایی متشکل از بهترین اساتید و فیلمسازان تشکیل شده که شرح درسهای آموزشی ما را بازنگری کرده اند .ما اصولا یک تفاوت اساسی با آموزشگاه های خصوصی سینمایی داریم و آن هم رویکرد ما است به آموزش و تولید فیلم کوتاه. هیچ آموزشگاه خصوصی در کشور رویکرد تولید فیلم کوتاه ندارد .ما دوره آموزش بازیگری و گریم و … نداریم ما اگر تک درسهایی مانند تدوین و تصویر برداری را به شکلی عملی آموزش می دهیم بابت بازار کاری است که در این زمینه وجود دارد . ما آموزشهای خود را با رویکرد تولید فیلم کوتاه برنامه ریزی میکنیم .
ما دفتر تهران را با سرو شکل سابق تعطیل کرده و یک دفتر ویژه تاسیس کرده ایم که آموزشهای پایه در آن وجود ندارد و فقط دروس تخصصی و ورکشاپهای پیشرفته در آن برگزار می شود که اگر انشالله به نتیجه برسد ، این دوره ها را هم در شهرستانها برگزار خواهیم کرد
گفتگو از : کمال پورکاوه