نگاهی به سریال بادیگارد (Bodyguard) : تریلر هیجان انگیز دیگری از بی بی سی
بعد از حملات تروریستی یازده سپتامبر در آمریکا، رویکرد نوینی در سینما و تلویزیون سراسر جهان در رابطه با فیلم های پلیسی -جنایی شکل گرفته است که با اتکا به حضور عناصری چون القاعده و داعش ، تعریف دیگری از مساله تروریسم و نقش سیاست و سیاسیون در اشاعه و یا کنترل این پدیده بوجود آمده است.
سایت تحلیلی خبری فیلمروز– کمال پورکاوه : بعد از حملات تروریستی یازده سپتامبر در آمریکا، رویکرد نوینی در سینما و تلویزیون سراسر جهان در رابطه با فیلم های پلیسی -جنایی شکل گرفته است که با اتکا به حضور عناصری چون القاعده و داعش ، تعریف دیگری از مساله تروریسم و نقش سیاست و سیاسیون در اشاعه و یا کنترل این پدیده بوجود آمده است .این روزها ، سینمای پلیسی-جنایی ، بیشتر از هر زمان دیگری با مولفه های سینمای سیاسی هم پوشانی پیدا کرده و مضامینی چون ، سیاستمردان فاسد ،قانون گذاران تندرو ، حملات نظامی ، مرگ انسان های بی گناه و اثرات روانی ناشی از جنگ بر روح و روان سربازان ، به این گونه از آثار راه پیدا کرده است .
با رشدی که این روزها تروریسم در اکثر کشورهای دنیا پیدا کرده ، مجموعه بی بی سی که همواره تولیدات در خور اعتنایی در زمینه ارائه سریال هایی با مضامین تروریستی و امنیت ملی در کارنامه داشته است، این بار با سریال جذاب و هیجان انگیز “بادیگارد ” ، دوباره به سراغ مضامینی چون تروریسم ، نقش سیاست در امنیت داخلی و خارجی و وضعیت روحی و روانی سربازان بازگشته از جنگ عراق و افغانستان رفته است . “ریچارد مدن ” (که پیش از این در سریال بازی تاج و تخت نقش راب استارک را بازی کرده بود ) در نقش آفرینی جدیدش ، کاراکتر سرباز جان به در برده از جنگ افغانستان را بعهده دارد که دچار اختلال PTSD یا اختلال استرس بعد از تنشهای جنگ است. او که به همراهی تعدادی از دوستان همرزمش عهد کرده بود در صورت مشاهده هر یک از مقامات و وزرای مسئول جنگ افغانستان ، یک گلوله خرج آنها کند ، حالا در پیچشی دراماتیک ، تبدیل به محافظ شخصی وزیر کشور شده است . وزیری که بیانیه های جاه طلبانه و عملکرد تند او در زمینه امنیت ملی، تروریسم و استفاده از نیروهای سرویس مخفی به جای پلیس ، مخالفانی را هم در دستگاه سیاسی پیدا کرده است.
اینجا است که نویسنده سریال بادیگارد در کنار پیچشهای داستانی درگیرکننده ، ما را با احساسات چند گانه کاراکترهایش که آمیزه ای از عشق، نفرت و انجام وظیفه است روبرو می سازد و باعث شکل گیری شخصیتهای چند بعدی و پیچیده ای می شود که حدس و گمان مخاطب را در پیشگویی حرکت بعدی آنها دچار چالش و تردید می نماید .فصل آغازین سریال که بر حضور یک بمب گذار تروریستی در یک قطار تاکید میکند ، با تکیه بر جزییات ریزبینانه ای چون : پرتاب کردن گوشی موبایل در سطل آشغال ، رفت و آمدهای مشکوک در راهرو قطار و اشغال شدن دستشویی ، در کنار بازی تحسین برانگیز ریچارد مدن که با اتکا به بازی چشمها و عضلات صورتش ، تعلیقی بیست دقیقه ای را همپای با درام به پیش می برد ، از آن دست نکاتی است که دوباره به یادمان می آورد : داستانگویی چیزی جز ذکر جزییات نیست.
سریال بادیگارد، با اتکا به گره های داستانی تو در تویی که زندگی شخصی و حرفه ای کاراکترهای چند بعدی اش را به چالش می کشند ، موفق می شود از گزند کلیشه های رایج عشق یک چهره مطرح به محافظش عبور کرده و ما را در الا کلنگ میان آدمکش انتقام جو و محافظ عاشق و وظیفه شناس ، به بالا و پایین ببرد .
نوشته : کمال پورکاوه